Alvorlige forsømmelser bag DR-underskud

- Det er yderst alvorligt, at igangsættelsen af byggeriet af DR-byen skete på et utilstrækkeligt grundlag og at den efterfølgende byggestyring har været ineffektiv og uden tilstrækkeligt ledelsesmæssigt tilsyn. Hvilke konsekvenser det skal have for de ansvarlige bestyrelsesmedlemmer bliver afgjort på et møde mellem kulturministeren og medieordførerne i morgen, udtaler Per Clausen, medieordfører for Enhedslisten i en kommentar til revisorundersøgelsen af DRs byggeri i Ørestaden.

- Tilbage står et indtryk af, at DRs udflytning til Ørestaden var så politisk vigtig at enhver kritisk sans eller sund fornuft har været bevidst fravalgt hos de personer, som stod bag beslutningerne, fortsætter Per Clausen.

- Bemærkelsesværdigt er det således, at folketingets finansudvalg ved sin vedtagelse af det aktstykke, som gav statsgaranti til byggeriet i 2009, primært baserede sig på en foranalyse af Carl Bro og at man ikke sikrede sig, at der kom et tilstrækkeligt holdbart grundlag, før statsgarantien blev realiseret, slutter Per Clausen.

Yderligere kommentarer:

Per Clausen