Gå til hovedindhold

Afviser bilbranchens skræmmetal

Danske Bilimportører har lavet udregninger for Berlingske Tidende af effekten på bilpriserne ved en omlægning, som Enhedslisten har foreslået. Men bilimportørernes tal er "vildt overdrevet", siger trafikordfører Henning Hyllested.

- De Danske Bilimportører læser vores forslag, som fanden læser biblen. Det er ren skræmmekampagne, siger Henning Hyllested, trafikordfører for Enhedslisten.

Hyllested slår fast, at Enhedslisten vil modernisere fradraget for god benzinøkonomi, så det afspejler moderne biler. Bilimportørerne er tilsyneladende gået ud fra, at hele fradraget skulle fjernes, og derfor rammer deres udregninger forbi skiven. Henning Hyllested siger:

- Vore egne beregninger viser, at hvis vi fjerner de forældede fradrag, som i sin tid blev indført for at fremme brug af bilradio, ABS-bremser og ESC udskridning, som er lovpligtigt fra 2015 samt selealarmer, ja så vil prisen på en Hyundai I10, en Citroën C1 eller en Renault Twingo til ca. 100.000 kr. stige med 90 kr. pr. måned i et typisk billån, siger Henning Hyllested. 

- Derfor bliver effekten langt mindre, end det skrækscenarium, som bilimportørerne fremstiller.
- Og der er tale om fradrag, som det ganske enkelt ikke er rimeligt, at f.eks. tog- og buspassagerer er med til at finansiere.

Hyllested: Hul i loven skal lappes nu 

Et andet fradrag, der slet ikke fungerer efter hensigten, er fradraget for at have en bil med et fornuftigt benzinregnskab. Fradraget blev indført i 2007, men siden er udviklingen gået så hurtigt, at fradraget nu gives til stort set alle biler istedet for at være mårettet de 10-20 pct. af bilerne med den bedste benzinøkonomi.
Henning Hyllested siger: 

- Hvad angår fradrag for benzinøkonomi er det jo galimatias, at det ikke er blevet reguleret siden 2007. Det hænger jo ikke sammen. Pengene fosser ud af statskassen. Finansministeriet plejer jo ellers at være hurtige til at afskaffe fradrag, som tiden er løbet fra. Nu må tiden være kommet til at få lappet dette hul i loven, så fradraget alene gives til højest den bedste halvdel af bilerne, fortsætter Henning Hyllested, som påpeger, at da det blev indført i 2007 var det kun de bedste 10 % af nye biler der fik fradraget.

- Såfremt vi indfaser en opdatering over tre år, hvor bundgrænsen for fradraget hæves fra de 16 km/l i dag til 21 km/l, hvorved det dog kun er den bedste halvdel af de solgte biler, som vil få et fradrag, vil det i 2015 betyde, at billånet nævnt ovenfor vil stige yderligere op til 90 kr. pr. måned for de nævnte biler.
- Fuldt indfaset vil det om 3 år samlet give en slutpris som er 28.000 kr. højere end i dag – langt under det bilimportørerne er ude med, slutter Henning Hyllested.

Onsdag, 15. oktober 2014 - 20:27

Emner

Aktuelt

Regeringen skal blankt afvise Mærsks revolverpolitik

Mærsk har i dag meddelt, at Mærsk i begyndelsen af 2017 vil begynde nedlukningen af Tyra-platformen og dermed store dele af Nordsøproduktionen.
30. dec

EL kalder socialministeren i samråd om social arv på baggrund af ny bog

Ny bog om social arv og ulighed viser, at de sidste 10 års indsatser for udsatte børn har begrænsede resultater. Især fattigdom blandt børnefamilier forhindrer, at indsatser i folkeskole, på ungdomsuddannelser m.v. ikke virker, konkluderer forskerne bag.
22. dec

EU-Marokko handelsaftalen underkendt af EU-domstolen

Afgørelsen kan få vidtrækkende konsekvenser for danske virksomheder, der har opereret i Vestsahara EU og Marokko kan ikke lave handelsaftaler, der omfatter Vestsahara, uden at inddrage saharawierne.
22. dec

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret
Studiestræde 24, 1.
1455 København K
Tel. +45 33 93 33 24
CVR-nr. 18289393
[email protected]

Folketingsgruppen
Folketinget
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 50 50
[email protected]