Aftale om udviklingsbistand

Enhedslisten, SF og regeringen har indgået en aftale om den del af finansloven, der handler om udviklingsbistanden.

Læs mere på temasiden.

Enhedslisten, SF og regeringen har i dag indgået en aftale om udviklingsbistanden. Regeringen kom til forhandlingsbordet med et ønske om at beskære udviklingsbistanden med hele 2,5 mia. kr. for at finansiere udgifterne til et stigende antal asylansøgere.

Besparelser rammer primært erhvervsstøtteordninger

Dybest set finder Enhedslisten det urimeligt og kortsigtet at tage penge fra verdens fattige for at finansiere støtte til mennesker, der er flygtet til Danmark. Det var derfor nogle hårde forhandlinger med regeringen. Facit er, at vi sammen med SF har fået fjernet 1 mia. kr. af besparelserne og udskudt yderligere 500 mio. kr., der kun skal spares, hvis det næste år viser sig at være nødvendigt.

Udviklingsordfører Christian Juhl siger:

- Det er vigtigt for mig at understrege, at vi helst havde været hele denne spareøvelse foruden – men vi synes, vi har opnået et tåleligt resultat, og vi har kæmpet hårdt for at friholde fattigdomsbekæmpelse for besparelser.

- Den milliard, vi så har været med til at finde, er primært taget fra erhvervsstøtteordninger, som vi ikke mener har meget med udviklingspolitik at gøre. Vores fokus har hele tiden været på, at det danske bidrag til fattigdomsbekæmpelse så vidt muligt ikke blev ramt.

- Nu er det vigtigt at sige til Mogens Jensen og resten af regeringen, at dette ikke er vejen frem for den danske udviklingsstøtte. Målet er, at vi igen skal op på 1 pct. af BNI, så vi kan i højere grad kan bekæmpe global fattigdom og skabe mere demokrati og fremgang for klodens allerfattigste.

Mandag, 10. november 2014 - 21:32