Aftale om PET-tilsyn er varm luft

Det bliver ikke regeringens nye PET-tilsyn, der får Danmark til at slippe sin bundplacering som det demokratiske land i verden med den absolut dårligste kontrol med efterretningstjenesten.

Aftalen, der blev indgået med Venstre, Dansk Folkeparti og Konservative, vil nemlig ikke sikre reel kontrol af efterretningstjenestens arbejde, mener retsordfører Pernille Skipper.

Regeringen har spildt en chance

- Regeringen og de øvrige partier havde her en enestående chance for at vise, at de tager retsstatsprincipper alvorligt. Det er ekstremt skuffende, at de har ladet den chance passere forbi, siger hun.

- Det er ikke acceptabelt i en retsstat, at der ikke føres tilsyn med en myndighed med så store beføjelser som PET. I alle andre demokratiske lande har man kontrol med efterretningstjenestens arbejde. Danmark er kilometer bagud, og med denne aftale vil vi ikke være i nærheden af at indhente de andre.

Brug for uafhængigt tilsyn

Aftalen løser ingen af de problemer omkring PET, som har været i pressens søgelys i 2012.

- Vi har haft flere skandalesager i løbet af bare det sidste år. Hver gang har vi manglet et uafhængigt tilsyn, som – uden at kompromittere PET’s hemmeligheder – har kunnet kontrollere arbejdet og berolige os alle. Det er ikke løst med den her aftale, selvom andre partier, især Venstre, tidligere har råbt op om selvsamme, påpeger Pernille Skipper.

- Det vil fx stadig ikke være muligt at få kontrolleret, om det rent faktisk er sandt, at PET i Morten Storm-sagen har brudt både dansk ret og folkeretten. Og når borgere får afslag på et arbejde pga. manglende sikkerhedsgodkendelse, som i Sass-Larsens tilfælde, vil der stadig ikke være adgang til at klage.

Fredag, 11. januar 2013 - 12:38