Send Stinger-missiler til oprørerne i Libyen

Vi skal bevæbne oprørerne i Libyen, så de får midlerne til at vinde deres egen krig, mener forsvarsordfører Frank Aaen.

Konkret foreslår Enhedslisten at sende Stinger-missiler til oprørerne, så de selv kan bekæmpe Gadaffi. Opfordringen kommer samtidig med, at regeringenfortsat overvejer en militærinterention i form af et flyforbud over Libyen.

Lad dem vinde deres egen krig
- Jeg synes, det er en bedre idé at give oprørerne midlerne til selv at forsvare sig - og selv vinde deres sejr, udtaler Frank Aaen.

- En Nato-operation risikerer at flytte sympatien væk fra oprørerne, fordi Vesten med god grund er upopulær i den arabiske verden efter Irak-krigen. Det er desuden tvivlsomt, om en flyveforbudszone vil have den ønskede effekt, og der er stor risiko for civile tab, hvis Nato bomber Gadaffis lufthavne og luftforsvar.

Med varmesøgende Stingermissiler kan befolkningen derimod gå direkte efter Gadaffis fly.

Danmark må ikke se passivt til
Det er altafgørende, at vi ikke sidder med hænderne i skødet, mens den libyske leder slagter sit folk. Derfor bør Danmark allerede i de kommende dage bevæbne oprørerne i den østlige by Bengazi.

- Lad os allerede i dag sende de Stinger-missiler af sted, som vi har i forsvarets lagre, og så følge op i de følgende dage med andet militært udstyr, der kan give oprørerne en reel chance mod Muammar Gadaffis elitestyrker, foreslår Frank.

- Og lad os opfordre andre lande til at gøre det samme.

Onsdag, 16. marts 2011 - 11:32

[email protected]hedslisten.dk