35.410 underskrifter for en folkeafstemning

Formanden for Folketingets Europaudvalg Eva Kjer Hansen (V) fik i dag overrakt et bevis på den brede modstand mod EU's finanspagt. EU-ordfører Nikolaj Villumsen takker for indsatsen.

Kassen bugnede med navne på de mange danskere, der ikke vil acceptere, at Folketinget udliciterer dansk økonomisk politik til Bruxelles uden først at spørge befolkningen om lov.

Vigtig græsrodsindsats

De mange underskrifter er indsamlet på gader, arbejdspladser og online. Det var aldrig lykkedes uden massiv opbakning fra de mange aktivister, ikke mindst blandt Enhedslistens medlemmer.

- Der er lagt en kæmpe indsats i indsamlingen af de mange underskrifter, og vi skylder både indsamlere og underskrivere tak. I står vagt om demokratiet og har gjort det godt! udtaler en glad Nikolaj Villumsen, der selv var med til at overrække underskrifterne tidligere i dag.

Brug for en folkeafstemning og debat

Nikolaj Villumsen er ikke i tvivl om, at finanspagten er en rigtig dårlig idé.

- EU's borgerlige nedskæringspolitik er lige nu ved at køre Europa i sænk. Finanspagten vil låse Danmark fast på dette spor, som kun gør krisen værre, også herhjemme, udtaler han.

- Men mange af de mennesker, jeg har talt med under indsamlingen, efterlyser også slet og ret en ordentlig, offentlig debat om de her ting. I stedet for at dybt alvorlige økonomiske beslutninger i ly af Christiansborgs mure, ville det klæde tilhængerne af Finanspagten at vise mod til at spørge befolkningen.

Folkelig markering: Vis din modstand torsdag den 31. maj

Enhedslistens beslutningsforslag om at sende Danmarks tilslutning til finanspagten til folkeafstamning behandles torsdag den 31. maj - samme dag, som Folketinget endegyldigt vil blåstemple finanspagten.

Mens politikkerne diskuterer bag lukkede døre, er der folkelig markering uden for murene med underholdning ved Anne Marie Helger og taler af blandt andre Folkebevægelsens talsperson Rina Ronja Kari og Nikolaj Villumsen.

Læs mere om arrangementet, som foregår på Christiansborg Slotsplads kl. 11-12.

Tirsdag, 29. maj 2012 - 13:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg