1,5 mia. at spare

Regning for forsyningssikkerhedsafgift kan reduceres med 1,5 milliard.

Energiordfører Per Clausen siger:

- Enhedslisten er enig med højrefløjen i, at man kan reducere behovet for ny finansiering til erstatning af forsyningssikkerhedsafgiften væsentligt. Konkret foreslår vi, at der findes besparelser på over 1 mia. kroner og et mindre beløb på en afgift på kakkelovne i byerne, udtaler Per Clausen.

- Umiddelbart er det helt urimeligt, at regeringen vil bruge 620 millioner kroner om året på at kompensere erhvervslivet for en forsyningsafgift, som erhvervslivet ikke kommer til at betale. Selv om vi fjerner denne kompensation, vil erhvervslivet have en gevinst på at droppe forsyningssikkerhedsafgiften på næsten en milliard kroner. Det må være nok.

- Herudover foreslår vi, at energiforligspartierne gennemgår de tilskud til VE til proces, biogas (til transport og proces) og industriel kraftvarme, som skulle finansieres af forsyningssikkerhedsafgiften. Her kan der uden større besvær findes mindst 500 mio. kroner. Herudover kan der skaffes op til 500 millioner kroner ved at indføre en afgift på kakkelovne i de områder, som er dækket af en kollektiv varmeforsyning.

- Vi står over for en fælles udfordring, hvis der skal findes et alternativ til forsyningssikkerhedsafgiften. Løsningen kan kun findes i energiforligskredsen, da forsyningssikkerhedsafgiften er en del af denne aftale. Enhedslisten medvirker gerne til at finde en løsning. Nu må højrefløjen vise ansvar og komme på banen.

Torsdag, 10. april 2014 - 15:07