”Nogle gange er man nødt til at stå fast”

Fem skarpe til Johanne Schmidt-Nielsen om finansloven, der endte med en aftale mellem regeringen, Venstre og Konservative.

Hvorfor slog I ikke bare til og tog, hvad der lå på bordet?

Vi havde allerede strakt os langt i forhandlingerne. Det er selvfølgelig altid en overvejelse, hvor man sætter sin nedre grænse. Men jeg synes egentlig, spørgsmålet bør stilles til regeringen: Hvorfor slog de ikke til? Hvorfor foretrak de at give nye skatterabatter med højrefløjen, frem for at sikre svage ældre en ret til at komme i bad to gange om ugen, og sikre flere job på danske vilkår?

Men regeringen tilbyder jo en masse godt. Er det ikke bedre at få nogle små forbedringer end slet ikke at få nogen?

Nogle gange er man i politik nødt til at stå fast. Vi har bøjet os langt i løbet af forhandlingerne. Men for os var det et meget afgørende krav, at vi sikrede vores ældre et værn mod de nedskæringer, som i de seneste år er rullet ud over ældreplejen.  Vi synes ikke, det er rimeligt, at de ældre skal sidde og dukke sig, hver gang der skal vedtages et budget i kommunen. Derfor stod vi fast på, at de ældre skulle have nogle klare rettigheder.

Men havde det ikke alligevel været bedre at slå til, da regeringen begyndte at kigge til højre?

Hvis vi skulle have bøjet af hver gang Bjarne Corydon i de seneste år har truet med at gå til højrefløjen, eller med at udskrive valg, hvis vi ikke makkede ret, så havde Enhedslisten aldrig sikret nogen indrømmelser. Jeg tror, det er en god idé at have et princip om, at man ikke forhandler med en pistol for panden.

Med aftalen med V og K faldt en række gode elementer på gulvet, blandt andet fuldt fradrag for faglige kontingenter. Var det ikke dumt at sige nej til dem?

Vi vil rigtig gerne sikre fuldt fradrag for kontingenterne. Fradraget er vigtigt for at have en stærk faglig organisering, og VKO’s begrænsning af fradraget var et direkte angreb på lønmodtagerne. Og jeg vil også gerne sige det helt klart til regeringen, at hvis de vil lave en separat aftale med Enhedslisten om at fjerne loftet over fradraget for fagforeningskontingenter, så kan vi lave den i morgen. Og vi medvirker også gerne til at finde finansieringen.

Men kan Enhedslisten fortsat holde hånden under regeringen efter det her?

Som jeg har sagt rigtig mange gange, så har vi i Danmark en mindretals-regering. Når den skal have vedtaget noget, så må den finde støtte enten hos oppositionen til venstre, altså hos Enhedslisten, eller hos oppositionen til højre. Det er et valg, som regeringen står helt frit til at tage, og så er det op til vælgerne at vurdere, om de synes, det valg var det rigtige.

Så vi opfatter ikke det her som en sag mellem Enhedslisten og regeringen, men som en sag mellem vælgerne og regeringen.

Onsdag, 27. november 2013 - 12:31