Amadeus-sagen - små skridt mod overvågningssamfundet

- Der er noget her, der ikke stemmer, siger Line Barfod om Rigspolitiets udspil til regeringen om at få generel adgang til at søge oplysninger i rejsebureauernes store billetdatabase Amadeus.

Databasen indeholder oplysninger om rejsendes billetter, rejseruter, kontooplysninger, bestillinger af ydelser på rejsen og mange andre informationer. Det er dem, Rigspolitiet sidste år henvendte sig til integrationsministeren om at få generel adgang til. Hun har som minister ansvar for ind-og-udrejse til Danmark.

- Det iøjnefaldende er, at politiet allerede i dag har lov til at få oplysninger om passagererne og besætningen på et bestemt fly, når de konkret mener at have behov for det. Det siger Udlændingeloven. Når politiet nu vil have generel adgang til flere oplysninger står det ikke ganske klart, hvad der er formålet.

- Jeg har forstået, at det er begrundet i, at politiet vil kunne bekæmpe illegal indvandring og kriminalitet bedre end i dag. Fint, men hvorfor så ikke benytte de midler, som loven allerede åbner?

- Problemet er, at vi – med en række små, i sig selv uskyldige skridt – sikkert og roligt bevæger os i retning af, hvad nogen kalder et ’overvågningssamfund’, hvor hver bevægelse, vi foretager os, bliver registreret og lagt i en database. Det bryder jeg mig ikke om. Men tilsyneladende er selv partier, som normalt bekender sig til frihed som et grundprincip for forholdet mellem borgerne og staten, til falds for udsalg af retssikkerheden.

- I dag har omkring 100 menneskerettigheds- og retssikkerhedsorganisationer verden over lanceret en internationale kampagne mod masseovervågning. Det er der mere end nogen sinde tidligere behov for. For selv om de enkelte skridt i sig selv kan synes harmløse – ja måske ligefrem nyttige set ud fra et ønske hos politiet om at bekæmpe kriminalitet – så fører ’mange-bække-små’ på dette område hurtigere end vi aner det til en rivende strøm, hvis udløb, vi ikke kan se enden på.

- Sagen er jo den, at der i forvejen findes adskillige databaser, hvor informationer om borgernes samles. Og jeg frygter, at vi allerede har taget alt for mange initiativer til registreringer. Myndigheder – ikke mindst dem, der skal sikre lov-og-orden - kan altid finde på ting, som det kan være nyttigt at have adgang til. Men hvis ikke vi som politikere sætter foden ned, så bliver dette løb kørt af snævre apparatinteresser, som kun ser på, hvad der lige gavner deres bestemte opgave – ikke helheden og borgernes retssikkerhed.

For at få kastet lidt mere lys over ’Amadeus-sagen’, har Line Barfod nu stillet en stribe spørgsmål til ministeren.

Onsdag, 20. april 2005 - 0:00

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg