Afskaffelse af modersmålsundervisning brud på international aftale

Forslag om afskaffelse af modersmålsundervisning er brud på international aftale.

Den socialdemokratiske uddannelsespolitiske ordfører Anne Marie Meldgaard er på afveje med forslaget om at afskaffe modersmålsundervisningen. Forslaget om at fjerne kommunernes pligt til at tilbyde modersmålsundervisning vil være i modstid med aftaler indgået i EU-sammenhæng. Hér pålægges medlemslandene nemlig at give modersmålsundervisning til andre EU-borgere.

Men Socialdemokratiets uddannelsespolitiske ordfører forestiller sig måske, at engelske og fransktalende børn skal have modersmålsundervisning, mens den samme ret ikke gælder for tyrkisktalende børn ?

Modersmålsundervisningen udfylder en vigtig funktion, men den kunne sagtens blive bedre. Fx. har mange kommuner i dag sparet så meget på området, at undervisningen foregår løsrevet fra den normale undervisning på store hold med elever fra alle klassetrin.

Modersmålsundervisningen burde istedet knyttes tæt til den almindelige folkeskoleundervisning, så den kan understøtte både indlæringen af dansk og give faglig ballast i de øvrige fag.

Muligheden for på den måde at få et godt integrationsværktøj imodersmålsundervisningen er fuldstændig væk, hvis den lægges over i privat regi hos aftensskoler eller indvandrerorganisationer, som foreslået af Amme Marie Meldgaard.

Det er deprimerende at se Anne Mette Meldgaard og Pia Kjærsgaard arm i arm, når det gælder indvandrerbørnenes forhold.

Bruno Jerup

Uddannelsespolitisk ordfører for Enhedslisten

- -

Siden er sidst opdateret d. 25-09-1996