Afslutningstale til årsmødet

(holdt af Stine Brix den 16. maj 2010)

”Hvis man skal tro det økonomiske parnas herhjemme, så skyldes velfærdssamfundets snarlige sammenbrud efterlønsordningen. Jagten på efterlønnen drives især af radikale og konservative efterlønshadere med støtte fra nedladende professorer og erhvervslivets top.

Og læg mærke til en ting. De har alle sammen én vigtig ting til fælles. Ikke en af dem vil drømme om selv at skulle klare sig for 190.000 kr. årligt som efterlønner. De ville dø af sult.

Og læg mærke til en anden ting: Langt, langt de fleste af dem, der udtaler sig kritisk om efterlønnen, er folk, som stort set aldrig har været i nærheden af ærligt arbejde på en producerende arbejdsplads.”

Det er ikke noget, jeg selv har skrevet. Det er nemlig tidligere konservativ partileder Hans Engell, som for et par uger siden leverede den bredside i Ekstra Bladet.

Og Hans Engell rammer virkeligt hovedet på sømmet i sin karakteristik. Det er lige præcis de overforkælede politikere og selvudnævnte CEPOS-eksperter, som nu gentager hinanden i tv-studier og avisledere:

De påstår: Vi bliver nødt til at vælge: Enten så skal vi afskaffe efterlønnen ellers så skal vi skære ned på daginstitutioner og plejehjem.

Det er åbenbart den slags valg, som de borgerlige har i tankerne, når de taler om det såkaldte ”frie valg”.

Rammen for folketingsvalget
Men som det er blevet sagt efterhånden mange gange fra den her talerstol: Det er simpelthen en omgang sludder og vrøvl.

Vi behøver ikke at vælge mellem efterløn eller nedskæringer på den offentlige sektor. Vi behøver for den sags skyld heller ikke at vælge mellem dårligere velfærd eller en arbejdstime mere om ugen.

Det er ikke studerende, det er ikke folk med et almindeligt arbejde eller folk, som står uden for arbejdsmarkedet, som skal betale for hullet i statskassen.

Den regning, som den danske stat står med lige nu, er der kun et passende sted at sende hen: Og det er tilbage til der, hvor den kommer fra. Det er tilbage til de absolut rigeste i Danmark. De rigeste, som Lars Løkke, Lene Espersen og Pia Kjærsgaard har givet skattelettelser for millioner af danskernes kroner.

Det kommende folketingsvalg handler lige præcis om det her spørgsmål. Det handler om, hvem der skal betale regningen for krisen.

Og derfor har vi en hamrende vigtig opgave, når vi skal i valgkamp: Vi skal fortælle danskerne helt klart: Vi kan finde pengene på en langt mere fair måde: (og måske kender I allerede de her tre forslag)

- For det første: Start med at rulle skattelettelserne til de rigeste tilbage.
 - For det andet: Beskat de multinationale selskaber
 - Og for det tredje: Smæk kassen i for privathospitalerne, som får urimeligt mange penge fra det offentlige – til skade for de hospitaler, hvor alle har adgang.

Det er tre bud på konkrete reformer, som er socialt ansvarlige, og som fylder statskassen op med det samme.

Hvis S og SF er klar…
Aldrig før i de seneste ti år har Danmark været så tæt på et politisk kursskifte, som vi er nu. Jeg tror fuldt og fast på at ved næste valg, så er det slut med Venstre, Konservative og med Dansk Folkeparti.

Og selvom det bliver rigtigt fedt at slippe af med hele holdet af røvere og soldater, så er det ikke nok for os. Som vi har gentaget igen og igen: Vi vil ha en ny politik. Vi skal ha en ny politik!

Derfor har vi taget et vigtigt skridt her på vores årsmøde. Vi har besluttet at række hånden ud til Socialdemokraterne og SF.

Vi kan ikke bestemme, om S og SF foretrækker at lave snuskede forlig med de borgerlige. Men vi har givet dem et klart alternativ.

Vi siger: Hvis I – Socialdemokraterne og SF - er klar til at bryde med ti års borgerlig politik, så er vi klar.

Hvis I – Helle og Villy – vil være mindst lige så loyale overfor det store flertal, som Lars Løkke og co har været overfor Mærsk, bankerne og de rigeste danskere, så er vi parate til at være med.

God valgkamp
Når vi kaster os ind i valgkampen med alle kræfter, så gør vi det ikke kun for at sikre mange mandater til Enhedslisten. Så gør vi det også, fordi det er absolut nødvendigt med et stærkt parti til venstre for en ny regering. Det er os, som fra dag ét skal holde et nyt politisk flertal i ørerne.

Jeg ved, at vi kan lave en super god valgkamp. Vi skal op af trapper, ind af brevsprækker og ud på gaden med Enhedslistens budskaber.

Jeg tror, der sidder rigtigt mange ude bag dørene og venter på at få en folder ind af brevsprækken med nogle fornuftige svar på krisen. Og det her vi kommer ind i billedet.

Og vi har udnyttet årsmødet til at tage fat på valgkampsforberedelserne.

Jeg har hørt fra Vesterbro-afdelingen at de sætter barren højt: De vil dele Enhedslistens materialer ud til samtlige 21.000 husstande – og de vil gør det på en weekend!

Vi er også klar til at fyre op for valgkampen på nye platforme. Det kan godt være, at det først er helt for nyligt, at Lars Løkke har opdaget det der facebook. Men i Enhedslisten har vi i gennem længere tid arbejdet målrettet med at opbygge netværk af vores sympatisører.

Vi har kontakt med 10.000 facebook-brugere, som kan give os et rygstød på nettet. Det kan blive et trumf-kort for os, hvis vores sympatisører bliver forvandlet til vores ambassadører i valgkampen.

I sidste valgkamp i 2007 leverede vi en imponerende indsats. Vi stod med ryggen med muren – vi var faktisk dømt helt ude af flere – og alligevel sikrede vi os et godkendt resultat.

Men denne gang er situationen totalt anderledes. Vi er tæt på vores tidligere topform. Vi har medvind i meningsmålingerne, stemningen er god og sammenholdet stærkt.

Så jeg tør slet ikke tænke på, hvor sej en valgkamp vi kan fyre af!

Afslutning
Og jeg tror, at uanset hvor vi kommer ud, vil der være åbenhed over for de løsninger, vi foreslår.

Når selv en stok konservativ mand som Hans Engell kan se det fornuftige og rimelige i at opretholde efterlønnen. Så tyder det på, at der uden for Christiansborg er rigtig mange, som ikke har købt ideen om at vi bliver nødt til – at vi faktisk ikke kan undgå – at lave forringelser.

Så der kan ikke være nogen tvivl om at Enhedslisten har rigtig gode muligheder for at få et kanon godt valg.

Jeg håber, at I tripper lige så meget som jeg gør for at få sat gang i den valgkamp. Fra Amager til Aalborg og fra Esbjerg til Helsingør:

Vi venter bare på at Lars Løkke trykker på knappen og udskriver det valg. Det er nu vi vælter dem!

Tak for et godt årsmøde.

Onsdag, 19. maj 2010 - 10:58