Gå til hovedindhold

åbent brev: regional trafik. sæt offensiven ind nu

24. juli 1996
Sendt til en række aviser:

Følgende kommentar bedes optaget:

TRØJBORG SLÅR TIL IGEN
I Radioavisen d. 24. juli kunne man høre, at Trøjborg gør sig til varm talsmand for en havnetunnel i København. Faktisk vil han nu gå i offensiven for, at der kommer en statslig medfinanciering til projektet. Trøjborg går åbenbart ikke ind for brugerbetaling og det er jo rigeligt dyrt for København at afse de 1,5 til 2 mia. kroner tunnelen vil koste.
Og pudsigt nok er det omtrent det samme beløb, der forventes at være nødvendigt for at etablere et letbanesystem, som foreslået af DSB og HT. Her har trafikministerens iver for at være behjælpelig med en statslig medfinanciering været meget vanskelig at få øje på. Mens en havnetunnel vil medføre en øget forurening og modarbejde regeringens egen CO2-målsætning for trafikken, vil en udbygning af den kollektive trafik have en positiv miljømæssig effekt.
Faktisk har spørgsmålet om en letbanefinansiering været bearbejdet ret grundigt: I maj 1994 blev der nedsat et udvalg mellem trafikministeriet, HTs bestyrelse og Århus Sporveje. Udvalget skulle se på, hvordan man i andre lande sikrede financieringen af udbygningen af den kollektive transport i storbyerne, selvfølgelig med det formål at få gode ideer til en dansk løsning.
Rapporten fra udvalgsarbejdet blev færdig for et år siden, og konklusionen er klar. I de undersøgte lande, Tyskland, England, Frankrig og Sverige benytter man statslig medfinanciering som et vigtigt trafikpolitisk instrument til fremme af den kollektive bytrafik. Og der er angivet, hvilke mulige metoder, der ville være hensigtsmæssige i forhold til letbaner i Århus og København, hvis, såfremt ifald.....
Men rapporten er aldrig offentliggjort, og har ikke været helt let at få fat på. Og det bliver jo nu klart hvorfor. Som ansvarlig minister kan man ikke bruge den samme statslige goodwill til lokale anlæg to gange. Vil Trøjborg ha sin havnetunnel kan han nok ikke også få letbaner. Trøjborg vælger igen (og igen og igen) at fremme bilismen og være ligeglad med den kollektive transport. Og ikke alene københavnerne, men også århusianerne bliver nu sorteper i det spil.
Og Trøjborg vælger igen at se bort fra, at det er skruen uden ende. Der vil altid være en flaskehals, der i hans logik bør åbnes, der vil altid være en ny barriere for bilstrømmen, man kan fjerne, mens biltrafikken af selv samme grund vokser og vokser. Og man kan jo altid bruge milliarder af kroner på at flytte rundt på bilerne og grave dem ned, for så til sin store undren at konstatere, at de kommer op et andet sted, hvor man så igen må sætte ind.

Jette Gottlieb, MF
Enhedslisten

Webmaster
Siden er sidst opdateret d. 25-09-1996

Tirsdag, 23. juli 1996 - 0:00

Emner

Aktuelt

Regeringen skal blankt afvise Mærsks revolverpolitik

Mærsk har i dag meddelt, at Mærsk i begyndelsen af 2017 vil begynde nedlukningen af Tyra-platformen og dermed store dele af Nordsøproduktionen.
30. dec

EL kalder socialministeren i samråd om social arv på baggrund af ny bog

Ny bog om social arv og ulighed viser, at de sidste 10 års indsatser for udsatte børn har begrænsede resultater. Især fattigdom blandt børnefamilier forhindrer, at indsatser i folkeskole, på ungdomsuddannelser m.v. ikke virker, konkluderer forskerne bag.
22. dec

EU-Marokko handelsaftalen underkendt af EU-domstolen

Afgørelsen kan få vidtrækkende konsekvenser for danske virksomheder, der har opereret i Vestsahara EU og Marokko kan ikke lave handelsaftaler, der omfatter Vestsahara, uden at inddrage saharawierne.
22. dec

Kontakt Enhedslisten

Landskontoret
Studiestræde 24, 1.
1455 København K
Tel. +45 33 93 33 24
CVR-nr. 18289393
[email protected]

Folketingsgruppen
Folketinget
DK-1240 København K
Tel. +45 33 37 50 50
[email protected]