Per Clausens åbningstale

(Det talte ord gælder)

Velkommen til Enhedslistens årsmøde. Det holder vi i en situation, hvor det faktisk går meget godt.

Vi er gået frem. I en lang periode troede vi kun på de gode meningsmålinger - nu kan vi faktisk godt tillade os at tro på de dårligste også...
Vi har en stor vækst i medlemmer - også selvom vi i modsætning til Liberal Alliance tager penge for medlemskab. Alene i de sidste par måneder har vi fået flere hundrede nye medlemmer. Vi nærmer os hastigt de 5000 medlemmer. Nogle har aldrig før været aktive i andre partier, andre har forladt det parti, de var i, men velkommen til alle.
Resultaterne ved Kommunalvalget var blandede - ikke alle steder blev en stor indsats belønnet efter fortjeneste. Men bemærkelsesværdig fremgang i KBH, hvor vi er større end alle de borgerlige partier. Faktisk er vi nu KBHs tredjestørste parti. Det skyldes uden tvivl, at vi under valgkampen fik mulighed for at vise, hvorfor EL er så vigtig, når velfærden og almindelige menneskers rettigheder skal forsvares. Vi er ikke fejlfri, men vi er gode til at lytte og handle på baggrund af det vi hører.

Vi står i en situation, hvor meget tyder på, at VKO-regimets dage snart er ovre. Det er dejligt, men det giver os også et særligt ansvar. Vi er nødvendige for, at vi kan få en ny regering, men vi er ikke mindst nødvendige, hvis vi skal have en ny politik. Det viser den sidste uges politiske debat med al ønskelig tydelighed.

Vi er på mange måder et anderledes parti end de fleste andre. Vi værdsætter medlemsdemokrati og ser ikke interne politiske diskussioner som noget problem. Tværtimod. Vi lader ikke fokusgrupper og segmentanalyser bestemme, hvilken politik vi står for. Hos os er der ikke nogen liste over emner, der ikke må diskuteres - eller forslag der ikke må stilles.
Men på et punkt ligner vi nok alle andre partier. Vi er i politik for at skabe forandringer. Fordi vi brænder for at forbedre tilværelsen for de mennesker, som holder vores samfund i gang, og for dem, der holdes udenfor. Fordi vi vil skabe global retfærdighed og sikre miljøet for både os selv og vores efterkommere.

Men for at skabe forandringer skal vi have indflydelse. Indflydelse kan være mange ting. Det ved vi af erfaring.

Da sosuerne i Nordvestjylland gjorde oprør og krævede ligeløn og flere hænder, flyttede de den politiske debat mere end mange taler i folketinget. Det samme gjorde forældre og ansatte i en lang række byer, da de gjorde oprør mod de kommunale nedskæringer. Uden folkelige bevægelser og oprør, er det næste umuligt at forandre verden. Derfor bruger vi også dette årsmøde til at mobilisere til den kommende kamp mod regeringens nedskæringsaftaler med kommuner og regioner. Bl.a ved at opfordre til deltagelse i det store TR-møde i Fredericia. Når S og SF vil gennemføre trepartsforhandlinger med fagbevægelsen, hvor de faglige ledere skal lokkes til at acceptere længere arbejdstid, kortere ferie og mere stress og jag. Så skal vi være med til at skabe de diskussioner og aktiviteter på arbejdspladser, uddannelsessteder, i fagforeninger samt studenter og elevorganisationer, som kan gøre det klart både for de faglige ledere og vores venner i SF og SD, at det er forbedringer, vi vil have. Vi har ikke leve 10 år med VKO-flertallet, for at det skal fortsætte med det samme skidt.

Også folketinget er en kampplads. Vi skal gøre det helt klart, at forbedringer kan og skal gennemføres sammen med os - men også at vi ikke medvirker til forringelser. Vi er realistiske og resultatorienterede. Derfor tror vi hverken på studehandler eller ultimative krav. En ny socialdemokratisk ledet regering kan ikke overleve ved at gennemføre forringelser. 10 år med VKO har skabt forventninger om en helt anden politik. Vi skal være med til at skabe flertallet for en sådan anden politik.

På dette årsmøde skal vi diskutere vores konkrete politiske linje. Vi skal vælge den hovedbestyrelse og de folketingskandidater, der sammen med aktive medlemmer kan føre denne politiske linje ud i livet.
Og man skal være opmærksom på, at i Enhedslisten er det ikke sådan, at vi engang havde en hovedbestyrelse med stor magt - vi har en hovedbestyrelse med stor magt, og det skal man selvfølgelig være opmærksom på, når man stemmer.
Men endnu vigtigere er det, at vi diskuterer, hvordan vi kan styrke kampen ude i samfundet mod VKO. For et nyt flertal., For en ny regering og - vigtigst af alt - for en helt anden politik.

Godt årsmøde.
Fredag, 14. maj 2010 - 15:08