Kollektive aftaler under pres – stop social dumping. Afvis amerikanske tilstande på det danske arbejdsmarked

Underminering af Prosas kollektive overenskomst. Krav om lønnedgang på 30 %. Lockout af 120 fagforeningsmedlemmer. Import af udenlandsk arbejdskraft til at overtage det konfliktramte arbejde. Ikke-lockoutede medarbejdere, der tvinges til at oplære nyansatte skruebrækkere. Tillidsfolk, der bortvises.

Det er hovedingredienserne i den arbejdskamp, som netop nu udspiller sig hos den amerikansk ejede it-gigant CSC, der forsøger at indføre amerikanske tilstande på det danske arbejdsmarked.  CSC vil med lockouten tvinge de ansatte til at godtage ledelsens diktat om lønnedgang. Får de held med denne strategi er det ikke alene et angreb imod PROSA, men en murbrækker for undergravelse  af kollektive aftaler overalt på det danske arbejdsmarked.

Derfor støttes PROSA i den hårde modstand  mod CSC-ledelsen og forsvaret for retten til kollektiv forhandling af FTF og en lang række LO-forbund. Opnåede rettigheder kan ikke tages for givet, men kræver fortsat kamp.

Vi opfordrer alle til at støtte den landsomfattende aktion mod CSC  torsdag d. 26. maj kl. 15.00, der indkaldes under parolen Nej til diktat – ja til forhandling.