Blokader og dans mod SU-forringelser

Arbejdet for at stoppe regeringens planer om at skære i SU’en foregår ikke kun på Christiansborgs blanke gulve. Mange af Enhedslistens og SUFs aktivister er i disse dage at finde på gader og stræder, hvor de gør politik på mere kreative måder. Vi har talt med to af dem.

Mai Villadsen, uddannelsespolitisk rådgiver

Mathilde: Vi ville vise, at politikerne træder på vores generation

- Under et aktivistmøde nævnte én, at der dagen efter skulle være 1. behandling af finansloven i Folketinget. Vi fandt derfor hurtigt på at lave en spontan aktion, for det var en oplagt mulighed for at vise vores utilfredshed med de skæve prioriteringer. Vi ville vise politikerne, at de træder på os som generation, både med SU-nedskæringer og massive uddannelsesbesparelser. Så derfor planlagde vi at lægge os ned på trappen ved indgangen til Christiansborg.
 - På aktionsdagen tidligt næste morgen mødtes vi i hjørnet af gården og ventede på, at nogle af de politikere, vi helst ville protestere imod og lægge os foran, dukkede op. Pludselig viste den oplagte mulighed sig: en række politikere fra Liberal Alliance havde kurs mod hovedindgangen. Vi spænede hen mod trappen og lagde os i vejen. De kantede sig besværligt uden om os, imens de bare forsøge at ignorere os. Morten Østergaard og Jakob Sølvhøj kom forbi kort efter og tog billeder – og sagde, at de var meget enige med os.

- Vi nåede ikke at ligge der så længe, før en vagt kom ud og bad os gå et andet sted hen og demonstrere. Men stemningen var god, og vi er helt klar til snart at aktionere igen.

Laura: Vi arrangerede Protestfesten for at få flere med i SU-kampen

- Vi begyndte arbejdet med en protestfest allerede på første aktivistmøde i SUF og Enhedslistens aktivistiske uddannelsesnetværk. Det var netop den dag, hvor regeringen havde fremlagt sin 2025-plan, og vi var rigtigt mange samlet. Vi fandt hurtigt ud af, at der var brug for en fest for at trække en bredere skare ind i kampen. Vi havde kort sagt brug for en politisk fest, der kunne give gejst til mere aktivisme.

- Festen blev holdt i Støberiet på Blågårdsplads, hvor vi pyntede op med billeder fra tidligere tiders SU-aktioner og med plakater, der opfordrede til at deltage den 13. oktober, hvor der blev afholdt store demonstrationer mod nedskæringer på uddannelse og SU. Talere fra både SUF og Uddannelsesalliancen opfordrede til det samme. Dansegulvet blev fyldt fra starten af folk, der ivrigt dansede på billeder af Ulla Tørnæs, Lars Løkke og alle de andre politikere, der i øjeblikket har travlt med at træde på elever og studerende.

- Festen kørte for fuld gas det meste af natten – og vores festdeltagere holdt meget længere end regeringsdansegulvet.

Foto: Uddannelsesalliancen

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Bliv aktiv i SU-kampen

• Bliv medlem af gruppen ”aktivistisk uddannelsesnetværk” på Facebook.
    • På Facebooksiden kan du se en masse aktiviteter – eller selv lave nogle ved at skrive til [email protected].
    • Du kan også følge Uddannelsesalliancen og Eva Flyvholm på Facebook.
    • Lav SU-aktiviteter i dit lokalområde.
    • Uddel flyers på din skole eller lokale uddannelsesinstitution – kontakt [email protected].
    • Få et oplæg ud på din skole eller i din afdeling – kontakt [email protected].
    • Diskutér SU-nedskæringer med dine venner og familie.