Frivillige hjælper flygtninge med stort og småt

Hver anden onsdag leder Nicolas Johansen fra Enhedslisten Frederiksberg et hold af socialrådgivere, psykologer og jurister, der hjælper flygtninge med at finde rundt i samfundet.

Nina Ericsson, Rød+Grøn

- Egentlig burde der slet ikke være brug for os, mener Nicolas.

Han er uddannet socialrådgiver og er frivillig i Dansk Flygtningehjælps Frivilligrådgivning.

- Socialrådgiverne i kommunerne burde have tid til de opgaver, vi hjælper med. F.eks. i nogle integrationsteams, som kunne give en indføring i det danske system og have fokus på inklusion i samfundet. I stedet for det hovedløse fokus på job og jobparathed.

Der er så mange ting, man ikke kan vide, hvis man ikke får det forklaret, påpeger Nicolas og opremser:

- Man skal have NemID og e-boks. Man skal huske sin kode og logge ind og tjekke. Man skal være tilmeldt Jobnet og klikke på en knap hver uge. Hvor skulle folk dog vide det fra, spørger han.

Svært at finde rundt i det offentlige

Dansk Flygtningehjælp har Frivilligrådgivninger i hele landet. Nicolas og hans team holder til i Frivillighuset på Nørreport i København. Som i alle Frivilligrådgivningerne kommer folk ind fra gaden. Og de kommer med vidt forskellige behov.

- Nogle har bare brug for hjælp til at forstå et brev fra det offentlige eller hvad en regning dækker over. Andre har mere komplekse problemer. Vi hjælper folk til at forstå, hvor de skal gå hen. Statsamtet, hvis der handler om samvær, kommunen hvis det handler om integrationsydelse, forklarer Nicolas.

- Selv for folk, der er født her, kan det være svært at finde rundt i det offentlige. Det bliver ikke nemmere af, at man har sprogvanskeligheder og måske PTSD.

Krigstraumer rammer alle hudfarver

Lægerne og psykologerne har altid vidst, at posttraumatisk stress findes og kan være invaliderende. Men højrefløjen har nærmest benægtet eksistensen og sagt, at folk bare skal følge sprogskolens kursus og så ud at arbejde, mener Nicolas.

- Man mister sin identitet, når man må flygte. Mennesker, der før var almindelige borgere i deres eget samfund – cykelsmede, bønder, advokater – er nu bare flygtninge. Et nummer i rækken af de folk, som Støjberg ligefrem er stolt af at genere, siger han.

Efterhånden som de danske soldater kommer tilbage fra krig med traumer og ude af stand til at få deres liv til at hænge sammen, er selv højrefløjen begyndt at få øjnene op for PTSD, ser Nicolas.

- Desværre lader det til, at de kun anerkender soldaternes PTSD og ikke flygtningenes. Men når danske Jens’er bliver traumatiserede af at se deres kammerater blive sprængt i stykker, hvorfor skulle flygtningene så ikke få de samme traumer, når de ser deres familiemedlemmer lide samme skæbne?

Foto: Dansk Flygtningehjælp

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Bliv frivillig

Frivilligrådgivningen har brug for flere frivillige. Især mangler der i øjeblikket psykologer i rådgivningen på Nørreport. Læs mere om Frivilligrådgivningerne i hele landet på frivillignet.dk. Du kan også kontakte Nicolas Johansen på [email protected].