Hvad i alverden ville Johanne på Nauru?

Enhedslisten har været med til at skabe international opmærksomhed om den umenneskelige australske asylpolitik.

Niels Rohleder, migrationspolitisk rådgiver

Hvordan kan Enhedslisten forsvare, at folketingsmedlemmer i dyre domme rejser til Australien? Er vi ikke bare med til at legitimere den umenneskelige australske asylpolitik?

De seneste uger har budt på en del Facebook-kommentarer og e-mails, hvor vælgere og medlemmer sætter spørgsmålstegn ved det kloge i, at Enhedslistens udlændingeordfører Johanne Schmidt-Nielsen i august deltog i en rejse til Australien – og ifølge planen også til stillehavs-østaten Nauru – sammen med fem andre medlemmer af Folketingets udlændingeudvalg.

I Enhedslisten har vi ikke været i tvivl om, at vores ordfører skulle deltage i rejsen.

Lever af flygtninge

Vi har fra starten været modstandere af denne meget dyre rejse, for naturligvis kan Danmark ikke lære noget som helst positivt af den australske asylmodel, som kritiseres hårdt og konsekvent af menneskerettighedsorganisationer og af FN’s Højkommissariat for Flygtninge (UNHCR).

Men når nu et politisk flertal ønskede rejsen, skulle Enhedslisten naturligvis med for at give et modspil til Dansk Folkeparti og andre, der har talt om at lade sig ”inspirere” af Australien.

Det blev så meget desto mere vigtigt, da det i løbet af sommeren så ud til, at delegationen ville få lov at besøge Nauru, som er en ø på størrelse med Anholt. Med sine omkring 10.000 indbyggere er det et af verdens mindste lande. Øens naturressourcer – primært fosfat – er udvundet og solgt. Det har efterladt et meget fattigt øsamfund under et korrupt og udemokratisk styre. Landets eneste væsentlige indtægtskilde er de penge, som udgør betalingen for, at Nauru huser de flygtninge, Australien ikke vil have.

Et journalistvisum koster omkring 40.000 danske kroner, og man får ikke pengene igen, hvis man får afslag. Det gør de fleste. Kun to gange inden for det seneste par år har journalister besøgt Nauru. I begge tilfælde var der tale om regeringsvenlige medier, der tegnede et rosenrødt billede af forholdene. Den australske Border Force Act betyder, at nuværende og tidligere ansatte på Nauru kan straffes med op til to års fængsel, hvis de fortæller om flygtningenes forhold.

Set i det lys var det naturligvis vigtigt for Enhedslisten at stille de spørgsmål og viderebringe de oplysninger, som journalister og ansatte er afskåret fra.

Aflysning øgede internationalt pres

Nu blev besøget på Nauru aflyst med kort varsel. Myndighederne på øen meddelte, at kritikere ikke var velkomne og afslog at udstede visum til blandt andet Jacob Mark fra SF og til Johanne Schmidt-Nielsen.

Men interessen for besøget har været enorm både i Australien og i andre lande over hele verden. Vi har været med til at sætte fokus på de massive menneskerettighedskrænkelser på Nauru, og vi har støttet kritiske journalister og menneskerettighedsforkæmpere. Og ikke mindst de mange tusinde australiere, der sidst i august demonstrerede mod de umenneskelige forhold på Nauru.

Dermed har Enhedslisten været med til at øge det internationale pres på den australske regering. Og det er slet ikke så ringe endda.

I Melbourne gik over 6000 mennesker på gaden under parolen #LetThemStay i protest mod de urimelige forhold på Nauru.

Foto: Takver (CC BY-SA 2.0)

Fra Rød+Grøn: