Mangfoldighedsfest i Silkeborg

Silkeborg for Mangfoldighed opstod som et græsrodsinitiativ i februar 2015, hvor den fremmedfjendske organisation SIAD havde indkaldt til antimuslimsk demonstration i Silkeborg. Nogle silkeborgensere stablede i løbet af kort tid en moddemonstration på benene – en begivenhed, der samlede næsten 400 mennesker til fakkeltog, mens SIAD kun kunne mobilisere 10-15 deltagere.

Karen Marie Møller, Enhedslisten Silkeborg

En håndfuld medlemmer af Enhedslisten satte sig sammen og forberedte en mangfoldighedsdag med aktiviteter for børn og unge om eftermiddagen og en fest for hele familien om aftenen. Mangfoldighedsgruppen består af fire Ø-medlemmer, men takket være et stort netværk samarbejder vi med mange, som gør Mangfoldighedsfesten mulig.

Festen skaber fællesskaber

Mangfoldighedsfesten foregår i et stort boligområde, hvor der bor mange flygtninge og indvandrere. I 2015 var op mod 200 børn og voksne med. I år endnu flere.

Festen i år var lagt som afslutning af en ugelang aktivitetsuge for børn og unge i området. For denne uge stod 25 frivillige, som bagte snobrød, lavede cirkus, trylleri, sang, dans, skattejagt og meget mere. De havde i flere år gerne villet afslutte med fælles fest, men syntes, opgaven var for stor i forhold til den kæmpeopgave, de i forvejen løste. Et oplagt samarbejde var dermed banet mellem dem og os. Denne gruppe – Alderslyst Action - fik i øvrigt en donation på 5.000 kr., som var en del af overskuddet fra Enhedslisten Silkeborgs årlige sommerfest.

Festen blev så overvældende en succes, at den ikke kan gentages i de nuværende rammer – de blev sprængt, og vi forventer en endnu større deltagelse næste år. Det tvinger os til at finde på nye løsninger.

Vil du vide mere om Mangfoldighedsfesten? Så skriv til [email protected].

Fra Rød+Grøn: