Økologisk landbrug i Rojava

Den kurdiske befolkning har med enorme ofre befriet store områder i det nordvestlige Syrien (Rojava). Mest kendt er de hårde kampe omkring den kurdiske by Kobané, som blev befriet i januar 2015. Under tilbagetrækningen har ISIS ødelagt alt omkring sig. Marker, landbrugsredskaber og såsæd er blevet brændt ned for at vanskeliggøre genopbygningen. Nu skal disse områder bygges op igen.

Jørgen Holst og Necati Harmankaya

Det er helt essentielt for indbyggerne i Kobané, at der hurtigt kommer gang i landbrugs- og fødevareproduktionen igen. De kurdiske myndigheder vil benytte lejligheden til at omlægge til økologisk drift. En initiativgruppe af danske økologer, sympatisører og kurdere – heraf flere Enhedsliste-medlemmer – har derfor i august 2015 opstartet et økologisk landbrugsprojekt i samarbejde med ”Reconstruction Board of Kobané ”, som er den internationale paraplyorganisation, der organiserer genopbygningsarbejdet. Projektet er i gang med at samle midler ind, som skal gå til at fremme disse mål og har allerede fået en del økonomisk støtte, bl.a. via Enhedslisten og enkeltpersoner. Der er lavet jordbundsanalyser af jord fra landbruget omkring Kobané, og der er opstartet små forsøgsparceller hos en lokal landmand med udvikling af kvælstoffikserende afgrøder, som er grundlaget for det videre arbejde med at udvikle et økologisk sædskifte.

Landbrugsskole på vej

Der skal også etableres en økologisk landbrugsskole. Selve skolebygningen skal bygges eller renoveres så bæredygtigt som muligt. Og der skal senere tilknyttes så mange vedvarende energikilder til skolen som muligt, så skolen på sigt kan blive CO2-neutral. Skolen skal uddanne nye økologiske landmænd lokalt, bl.a. med mulighed for udvekslingsophold i Danmark i samarbejde med Økologiske landbrugsskoler i Danmark, så de senere kan opstarte egne økologiske landbrug eller kooperativer i lokalområdet. Skolen skal arbejde med forskellige dyregrupper, bier, høns, geder og lignende, hvormed den også selv kan producere økologiske fødevarer.

Vær med!

Alle, der vil være med i dette helt konkrete solidaritetsprojekt, er meget velkomne til at blive medlem af Støtteforeningen Økologisk Rojava. Foreningen kan bl.a. bruge kompetencer inden for fundraising, sociale medier og udvikling af internationale kampagner. Også alle, der bare ønsker at støtte en bæredygtig udvikling af økologisk landbrug og vedvarende energi i Rojava – uden at have så meget tid – kan blive støttemedlemmer for 200 kr. pr. halvår. Vi kommer gerne rundt til i Enhedslistens afdelinger til interne eller offentlige informations- og solidaritetsmøder om landbrugsprojekterne i Økologisk Rojava.

Hvis du vil vide mere, så tjek www.eco-rojava.dk. Du kan også kontakte Enhedsliste-medlemmerne Necati Harmankaya, [email protected], eller Jørgen Holst, [email protected] for mere information.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

Fakta om Økologisk Rojava

Eco-Rojava arbejder med at:

·Opbygge en landbrugsskole i Rojava/Kobané på længere sigt.

• Bidrage til udviklingen af en international økologisk landbrugsuddannelse på kurdisk.
    • Udveksle viden om arbejdsmiljø, vedvarende energi, andelsselskaber og kooperativer i samarbejdet.
    • Fremme produktion af økologiske kvalitetsfødevarer, som kan sælges lokalt.
    • Bidrage til opbygningen af og støtte udviklingen af landbrugskooperativer i området.
    • Bidrage til inspiration og samarbejde med andre befriede kurdiske kantoner om udviklingen af økologisk landbrug.