Tudetosset at have ledige nyuddannede

Akademikernes indtog på arbejdsmarkedet er ”ikke en grædehistorie”, fastslår formanden for Dansk Magisterforening. Men det er samfundsspild, at så mange nyuddannede skal vente uden for arbejdsmarkedet.

Sarah Glerup Kristensen, Rød+Grøn

- Jeg kommer nok til at udfordre din dagsorden lidt undervejs.

Sådan indleder Camilla Gregersen, formand for Dansk Magisterforening, vores telefoninterview. For hun vil gerne aflive en myte, der har lukket mange mindre studier.

- I løbet af de sidste 20 år er der kommet 100.000 flere akademikere på arbejdsmarkedet. Samtidig er ledigheden for akademikere halveret fra 8,7 pct. til 4,2 procent. Så overordnet, hvis du kigger på tallene, er det en succeshistorie.

Et spild for vores samfund
Efter at have lagt myten om især de håbløse humanister i graven (de, der har læst fransk, har en ledighed på to procent!) tager Camilla Gregersen fat på det problem, der samtidig er reelt: At et voksende antal nyuddannede ikke hurtigt får foden inden for på arbejdsmarkedet.

- I procent er dimittendledigheden ikke steget i tyve år. Men eftersom flere tager en akademisk uddannelse, så ender flere personer i en svær situation, hvor de ikke hurtigt får et job. Det er mega hårdt for den enkelte, der gerne vil ud og bruge sig selv og sin uddannelse, og vi ser, at nogle af vores medlemmer ender i en stresslignende tilstand, fortæller hun.

- Det er samtidig et enormt spild for vores samfund, for vi uddanner jo folk, fordi vi har brug for deres kompetencer!

Dagpengeregler blokerer for job
En del ledige nyuddannede kaster sig over frivilligt arbejde. På den måde holder de sig i gang, skaber værdi for samfundet, og ofte kan det frivillige føre til ordinært arbejde. Men her er restriktive dagpengeregler en kæmpe barriere, fortæller Camilla Gregersen.

- A-kasse-reglerne er håbløst gammeldags og kan i praksis modarbejde, at folk kommer i job. Vil man beholde sine dagpenge, må man f.eks. kun forsøge at starte egen virksomhed efter kl. 17. Men på det tidspunkt er alle mulige samarbejdspartnere jo gået hjem og har lukket telefonerne! Frivilligt arbejde må man også kun lave i meget begrænset omfang.
Camilla Gregersen tilføjer, at ordinær arbejdskraft selvfølgelig aldrig må erstattes af frivillige, og at det i det hele taget er vigtigt ikke at underminere løn- og arbejdsvilkår.
- I DM har vi oprettet en sektion for freelancere og selvstændige med takstvejledninger, så folk ved, hvad de skal kræve for at få råderum til ferie og pension, også selvom kontrakten kun gælder for to måneder. For det er uhyre vigtigt, at folk ikke underbyder hinanden, så det bliver skruen uden ende.

Ud med mistro – ind med fleksible dagpenge
Politikerne kan imidlertid også gøre noget for de ledige dimittender, mener formanden.
- I forhold til lige præcis akademikerne bør politikerne støtte den såkaldte "akademikerkampagne", hvor vi matcher nyuddannede med mindre private arbejdspladser, der ikke har haft akademikere ansat før. Hvor vi altså bryder nyt land. Og generelt for alle arbejdsløses skyld bør politikerne få ændret de dagpengeregler, som faktisk forhindrer folk i at komme i arbejde i stedet for at hjælpe dem.

De ledige skal have lov at lave frivilligt arbejde, og de skal have bedre muligheder for at starte egen virksomhed, fastslår Camilla Gregersen.

- Overordnet handler det om tillid til de ledige. Der er en voldsom mistro fra systemets side, og den er helt uberettiget. For de kandidater, der kommer ud, de vil så gerne arbejde. De ville nogle gange få hugget en finger af for at få et job. Så vi skal gøre alt, hvad vi kan for at hjælpe dem hurtigt i job.

Fra Rød+Grøn: