Opskriften på en ny regering: Mobilisering i boligblokkene

Enhedslisten har netop afholdt sit første sommergruppemøde med Pernille Skipper som politisk ordfører. Her fortalte hun om folketingsgruppens mål om at gøre kampen mod ulighed og fattigdom til omdrejningspunktet i kampen for en ny regering med en anden politik.

Simon Nyborg, politisk rådgiver for folketingsgruppen

Mandag den 22. august holdt Enhedslisten sit sommergruppemøde. Det foregik i Trillegården, et udsat boligområde i den vestlige del af Aarhus. Det sted var ikke tilfældigt valgt. Enhedslisten løftede for første gang siden valget sløret for, hvad folketingsgruppens hovedmål for en regering efter Løkke er. Pernille Skipper gjorde det nemlig helt klart, at det er svært at se, at en socialdemokratisk ledet regering kan sidde med Enhedslistens stemmer, mens uligheden stiger, som den gjorde under Thorning Schmidt.

- Vi skal til kamp mod ulighed og fattigdom, sagde Pernille Skipper.

Et vigtigt greb bliver at få mobiliseret dem, der er ramt af reformerne.

Udbredt problem

Helt almindelige lønmodtagere mærker konsekvenserne, når det bliver dyrere at miste arbejdet eller blive syg. Det er den brede befolkning, som får regningen, når vi skal senere på pension, når der bliver færre penge til at tage sig af vores børn og ældre og når det bliver dyrere at tage en uddannelse. Til gengæld kommer det kun de mest velstående til gode, når topskatten og selskabsskatten bliver sat ned. Uligheden er steget hurtigt i Danmark de seneste årtier. Det dækker over, at indkomster og formuer for en lille elite er stukket helt af, mens den almindelige lønmodtager har haft tæt på stagnerende indkomster og grupperne uden for arbejdsmarkedet er blevet fattigere. Derfor er den stigende ulighed et problem for det store flertal. Det ændrer dog ikke ved, at det er i bunden af samfundet, at den stigende ulighed rammer flest og værst.

Her rammer uligheden hårdt

Trillegården er netop et af de boligområder, hvor kontanthjælpsforringelser, integrationsydelsen og Thornings reformer rammer særligt hårdt.

Når kontanthjælpsloftet og integrationsydelsen snart får effekt, så er det bl.a. i Trillegården, at vi vil se flere børn leve i fattigdom. Børn fra hjem, hvor der bliver tomt i køleskabet sidst på måneden. Børn, der vil mangle penge til at tage med på skoleudflugter og komme på sommerferie.

Det er også i almene boligområder, som dem i det vestlige Aarhus, at vi vil begynde at se mange flere udsættelser, simpelthen fordi ydelserne bliver så lave, at der ikke er råd til huslejen. Det er ikke bare en katastrofe for den enkelte at miste lejligheden, det bliver også langt dyrere for samfundet, når der kommer flere hjemløse.

Potentiale i boligblokkene

Trillegården og lignende almene boligområder over hele landet er dog ikke kun interessante, fordi det er her, de asociale reformer slår værst igennem. Det er også her, der er et vælgerpotentiale til at få flertal for en anden regering og en anden politik.

Enhedslisten har haft stor fremgang i Trillegården og mange andre boligområder af samme slags i de største byer. Mange steder er vi det næststørste parti, og flere steder er vi næsten ligeså store som Socialdemokraterne.

Men selv om Enhedslisten er gået frem, så er valgdeltagelsen generelt faldet i disse områder. Folk blev hjemme ved sidste valg, fordi de opgav troen på, at der ville være forskel på Thorning og Løkke. Og det var i meget høj grad vælgere, som ville have stemt på Enhedslisten, hvis de var mødt op.

Løkke havde ikke vundet valget, hvis ikke så mange vælgere var blevet hjemme i desillusion.

Men det betyder også, at Enhedslisten har et uforløst potentiale i landets boligblokke. Det skal vi arbejde på at få aktiveret, for det er nøglen til at få en anden regering og en ny politik.

Fra Rød+Grøn:

Faktaboks:

De rigeste bliver rigere

De ti procent rigeste danskere er blevet meget rigere. Imens vokser indkomsterne langsomt for den almindelige lønmodtager, og de 10 procent med de laveste indkomster er blevet fattigere.

Kilde – Danmarks Statistik Tabel IFOR32