Udlændingeaftale bryder basale retsprincipper

Socialdemokraterne og højrefløjens udlændingeaftale betyder blandt andet, at politiet ikke altid behøver at domstolsprøve frihedsberøvelser af udlændinge inden for tre døgn, og at myndighederne kan beslaglægge asylansøgeres ejendele.

De aftalte stramninger underminerer de mest grundlæggende retsstatsprincipper, mener politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen.

Ekstremt vidtgående aftale

Johanne Schmidt-Nielsen kalder aftalen "ekstremt vidtgående".

- Man bevæger sig jo væk fra noget helt fundamentalt i retsstaten, når man vil tillade, at mennesker frihedsberøves, uden at de automatisk kommer for en dommer. I princippet er der jo intet øvre loft over, hvor længe udlændinge kan sidde fængslet uden domstolsprøvelse.

Hun finder det også "dybt betænkeligt", at Lars Løkke, Mette Frederiksen og Thulesen Dahl vil lade private vagtfirmaer overtage myndighedsopgaver i forhold til asylansøgere og ikke mindst, at man vil give private firmaer lov til at benytte magtanvendelse som fysisk fastholdelse og håndjern.

Lovforslaget hastes igennem

Selve processen omkring aftalen bryder samtidig med alle gængse demokratiske spilleregler.

- Socialdemokraterne og højrefløjen vil haste et så vidtgående lovforslag gennem folketinget på kun tre dage. Det er intet mindre end skandaløst, siger Johanne Schmidt-Nielsen.

- Det betyder jo, at folketingsmedlemmerne ikke har en reel mulighed for at sætte sig ind i lovforslaget, som i parentes bemærket er mere end 100 sider langt. Ligesom det betyder, at civilsamfundet som for eksempel dommere, advokater og menneskerettighedsorganisationer ikke har en jordisk chance for at komme med indsigelser.

Tirsdag, 17. november 2015 - 23:24