Skipper: Kulsort, skæv og skadelig finanslov

Regeringen har netop indgået en aftale om finansloven med LA, K og DF. Enhedslistens politiske ordfører Pernille Skipper har ikke mange rosende ord til indholdet:

• - Det er jo desværre helt som forventet, når man sætter de fire partier sammen. Dansk Folkeparti får en ny omgang nedskæringer på udlændinge og flygtninge. Liberal alliance får nye gaver til deres bagland i den økonomiske elite, og Konservative sikrer villa-ejerne større skattefrie boligkapital-gevinster.

• - Denne her finanslov løser ikke et eneste af de problemer, som Danmark kæmper med. Den hjælper ikke de tusinder af voksne og børn, som er blevet ramt af regeringens fattigdomsydelser og risikerer at blive presset ud af deres hjem. Den retter ikke op på mange års nedskæringer i den borgernære velfærd, den fortsætter de voldsomme nedskæringer på vores uddannelser. Og den bringer ikke Danmark frem i forhold til den måske aller vigtigste dagsorden: At forsvare vores klode mod ødelæggende global opvarmning.

• - Finanslovsaftalen trækker Danmark i den forkerte retning. Den vil øge uligheden i vores samfund ved at uddele gaver til dem, der i forvejen har mest. Den forstætter de katastrofale nedskæringer på uddannelse. Og den skærer på natur og økologi. Det er sørgeligt, at forligspartierme på den måde vil sætte vores fremtid på spil.

• - Finanslovsaftalen viser med al tydelighed, at hvis Danmark skal fremad mod et mere bæredygtigt og mere lige og humant samfund, så er der brug for et nyt politisk flertal. De nuværende partier skaber problemer i stedet for at løse dem.
Fredag, 18. november 2016 - 16:47