Skipper kræver akut-pakke til fødegangene efter babyboom

Sommerens rekordmange fødsler er dråben, der får glasset til at flyde over på de danske fødegange. På grund af kontinuerlige nedskæringer har fødegangene været hårdt ramt af ekstrem travlhed for jordemødrene og deraf ringe vilkår for de fødende. Jordemødrene har længe gjort opmærksom på, at nedskæringer forringer muligheden for gode og sikre fødsler. Oveni i det kommer sommerens babyboom på 1200 ekstra fødsler, som presser vilkårene yderligere.

- Det er selvfølgelig helt uholdbart, lyder det fra Enhedslistens politiske ordfører Pernille Skipper, som kræver at regeringen i første omgang straks tilbagefører de 25. millioner til svangreområdet, som de borgerlige partier fjernede på forrige finanslov.  Samtidig opfordrer Enhedslisten til politisk drøftelser om en fremadrettet indsats for fødegangene.

Pernille Skipper siger:

• - Travle vagter er et vilkår for jordemødre, men her taler vi om ekstrem travlhed, som kommer oven på kontinuerlige nedskæringer over de seneste mange år. Vi valgte at give en saltvandsindsprøjtning til fødegangene på finansloven for 2013, men regeringen og Dansk Folkeparti valgte så at skære 25 millioner kr. af midlerne væk og det kan selvfølgelig mærkes nu. I øjeblikket ser vi ekstra mange overflytninger af gravide, som på grund af travlhed må overflyttes til andre hospitaler midt i fødslen. Babyboomet er dråben. Vi bliver simpelthen nødt til at handle fra politiske side nu.
  •
  • - Vi kræver en akutpakke til de fødende, hvor vi selvfølgelig i første omgang skal have tilbageført de 25 millioner kr. til fødegangene. Og så må regeringen tage initiativ til forhandlinger om en mere permanent oprustning på fødsels- og svangreområdet her efter sommerferien. Der er ingen der kan være tjent med den nuværende situation på landets fødegange.
  •
  • - Det kan ikke betale sig at spare på det her område, hverken menneskeligt eller økonomisk. Al den billige forebyggelse er skåret ind til benet og det koster i fødselskomplikationer, overflytninger af de gravide og utilfredse fødende, som føler sig kastet rundt i systemet. Al forskning viser at trygge fødende giver nemmere, og derfor billigere, fødsler. Og når nu vi véd at forebyggelse betaler sig – så er det her da hul i hovedet for vores samfund.

Mandag, 8. august 2016 - 16:19