Ordførerrokade: Rune Lund ny retsordfører efter Pernille Skipper

Enhedslisten Folketingsgruppe har nu foretaget en mindre ordførerrokade, som betyder at Rune Lund er ny retsordfører. Finn Sørensen ny kommunalordfører, og Eva Flyvholm ny IT-ordfører.

Efter Enhedslistens folketingsgruppe i maj valgte Pernille Skipper som ny politisk ordfører, har partiet nu foretaget den endelige konstituering, som betyder, at skatteordfører Rune Lund overtager posten som retsordfører fra Pernille Skipper. Arbejdsmarkedsordfører Finn Sørensen bliver ny kommunalordfører, forsvarsordfører Eva Flyvholm overtager IT-overførerskabet, imens Søren Egge Rasmussen bliver nye teleordfører.

Udenrigsordfører Nikolaj Villumsen overtager desuden posten som gruppenæstformand fra Pernille Skipper.

Pernille Skipper, som har været Enhedslistens retsordfører siden 2011, siger:

• - Som nu afgående retsordfører er jeg meget tryg ved at give stafetten videre til Rune Lund. Han er fantastisk dygtig med et solidt politisk kompas, og jeg glæder mig til at se ham løfte debatten om rettigheder og retssikkerhed, som er en af Enhedslistens absolutte hovedprioriteter.

Rune Lund siger:

• - Der er et helt enormt behov for Enhedslisten i diskussionen om menneskerettigheder, privatlivets fred og retssikkerhed. Vi har historisk forsvaret frihedsrettighederne, som er kernen i demokratiet, og jeg glæder mig til at fortsætte den kamp i rollen som retsordfører. Der er rigtig meget at tage fat på.
  •
  • - Alt for mange partier gør indhug i frihedsrettighederne i et misforstået forsøg på at fremstå handlekraftige. Der er et helt enormt behov for Enhedslisten til både at forsvare frihedsrettighederne, men også til at sætte fokus

på reelt at gøre noget for at bekæmpe terror med meget mere forebyggelse i stedet for virkningsløs symbolpolitik.

Sådan er Enhedslistens nye konstituering

Rune Lund, ny rets- og privacyordfører

Finn Sørensen, ny kommunalordfører

Eva Flyvholm, ny it-ordfører

Søren Egge Rasmussen, ny teleordfører

Rune Lund udtræder af Kommunaludvalget og Social- og Indenrigsudvalget.

Henning Hyllested udtræder af Retsudvalget.

Pernille Skipper udtræder af Retsudvalget.

Søren Søndergaard indtræder i Retsudvalget.

Finn Sørensen overtager posten som kommunalordfører og indtræder i Kommunaludvalget.

Eva Flyvholm bliver it-ordfører med områderne cyberkriminalitet, cybersikkerhed, datasikkerhed og digitalisering.

Søren Egge Rasmussen bliver teleordfører med fokus på teleinfrastruktur.

Jakob Sølvhøj indtræder i Social- og Indenrigsudvalget.

Fredag, 12. august 2016 - 14:38