Nyt dagpengeudspil fra Enhedslisten

Enhedslisten præsenterer som det første parti i Folketinget sit forslag til et nyt dagpengesystem, der kan rette op på de problemer, som den seneste dagpengereform har skabt.

I et nyt udspil, som præsenteres i dag, offentliggør Enhedslisten de hovedkrav, som partiet vil møde op til ved de kommende forhandlinger om et nyt dagpengesystem. Forhandlingerne forventes at blive gennemført i efteråret, efter dagpengekommissionen har barslet med sine forslag.

Med sine krav vil Enhedslisten øge trygheden for lønmodtagerne og forbedre vilkårene under arbejdsløshed. Kravene omfatter blandt andet hurtigere genoptjening af dagpenge, genindførsel af supplerende dagpenge, afskaffelse af de lavere ydelser til unge dagpengemodtagere samt højere dagpengedækning.

Enhedslisten opfordrer samtidig de øvrige partiet til i god tid før valget at spille ud med deres forslag og krav til et nyt dagpengesystem og sender en særlig appel til statsminister Helle Thorning-Schmidt om ikke at gemme sig bag kommissionen.

Politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen siger:

- Vi spiller nu ud med vores konkrete forslag til, hvordan et nyt dagpengesystem skal indrettes. Jeg vil stærkt opfordre de øvrige partier til at gøre det samme inden folketingsvalget, så vælgerne ved, hvad de har at forholde sig til. Det nytter ikke noget, at Helle Thorning gemmer sig bag dagpengekommissionen og ikke vil sige, hvad hun selv ønsker.

- For Enhedslisten er det afgørende, at trygheden for lønmodtagerne styrkes. Dagpengereformen har ikke bare ramt de ledige. Alle lønmodtagere har oplevet en stigende frygt for at miste arbejdet i takt med, at vi har set tusinder miste deres forsørgelsesgrundlag.

- Derfor siger vi klart: Det skal være nemmere at genoptjene retten til dagpenge. Det er fx helt urimeligt, at man i dag ikke genoptjener dagpenge, når man er i løntilskudsjob. Hvis man arbejder, så bør man genoptjene sine dagpenge, punktum. Det er også afgørende, at dagpengene er til at leve af. I dag er faldet fra løn til dagpenge blevet meget stort. Vi mener, at dagpengedækningen mindst skal følge den almindelige løn og prisudvikling og ikke undermineres år for år som i dag.

Enhedslisten afviser, at dagpenge-forhandlingerne skal være et nulsumspil, som ikke må øge udgifterne, og henviser til, at Socialdemokraterne før valget lovede at tilbageføre de midler, som blev skåret væk med dagpengereformen.

- Socialdemokraterne lovede før sidste valg, at de penge, som VKO-flertallet stjal fra dagpengesystemet, skulle føres tilbage krone for krone. Og den udmelding gav rigtig god mening. For man kan jo ikke øge trygheden i dagpengesystemet, hvis man samtidig vil fastholde VKO's nedskæringer.

Læs Enhedslistens dagpengeudspil.

BilagStørrelse