Nu skal MRSA ud af de danske svinestalde - uanset konsekvenser for erhvervet

I årevis er en effektiv indsats mod MRSA blevet blokeret af Fødevarestyrelsen, der har tilbageholdt helt afgørende ekspertanbefalinger fra folketinget for at beskytte svineindustrien. Det viste en dokumentar fra DR her til aften. Anbefalingerne har helt entydigt peget på, at indsatsen mod de resistente bakterier skal fokusere på at fjerne MRSA fra svinestaldene, og at indsatsen i den såkaldte avlstop er helt afgørende. Men fordi anbefalingerne angiveligt aldrig er nået frem til hverken den ansvarlige minister eller folketinget, er en effektiv indsats mod de resistente bakterier i årevis blevet forsømt. Landbrugsordfører fra Enhedslisten Maria Reumert Gjerding udtaler:

- Det er dybt rystende og fuldstændig vanvittigt, at Fødevarestyrelsen i årevis har varetaget interesserne hos svineindustrien i sådan en grad, at afgørende anbefalinger til hvordan vi kunne bremse spredningen af resistente bakterier, er blevet tilbageholdt for folketinget.

- Konsekvensen af denne skandale er, at smitten med MRSA bakterier næsten er helt ude af kontrol. Det er dybt alvorligt. For hvis vi ikke får styr på den stigende udbredelse af antibiotikaresistente bakterier, risikerer vi, at pencillin ikke længere kan behandle helt almindelige infektioner. Det siger sig selv, at MRSA er en kæmpe trussel mod folkesundheden.

- Det står klart, at vi må handle nu, og at vi må gøre det, vi burde have gjort for flere år siden - nemlig at få MRSA ud af de danske svinestalde. Og det skal vi gøre, uanset hvad konsekvenserne er for dansk svineproduktion. For intet erhverv er så vigtigt for Danmark, at dets produktionsmetoder skal gå ud over befolkningens sundhed og koste menneskeliv.

Mandag, 19. september 2016 - 14:27