Line Barfod får plads i DR's bestyrelse

Enhedslisten får for første gang en plads i DR's bestyrelse. Valget er faldet på advokat og tidligere folketingspolitiker Line Barfod.

- Line Barfod har ikke bare et ry som dygtig, respekteret og saglig politiker. Hun er også en dygtig advokat med masser af erfaring med bestyrelsesarbejde. Hun vil uden tvivl blive gevinst for DR - og en kritisk og konstruktiv medspiller for DR's ledelse, siger politisk ordfører Johanne Schmidt-Nielsen.

DR er en grundpille i vores demokrati

Det er Enhedslistens opfattelse, at Danmarks Radio spiller en afgørende rolle i dansk demokrati, og at det derfor er en vigtig opgave at sikre og udvikle god public service for hele befolkningen.

- Det er en grundpille for vores samfund og demokrati, at vi har et stærkt DR, som leverer public service med bredde og kvalitet, siger Line Barfod, der til daglig er advokat og partner i advokatfirmaet Foldschack & Forchhammer.

- Jeg mener ikke, at DR bare skal være et nichemedie for de særligt interesserede. DR skal forsat levere god, uafhængig journalistik, og samtidig styrke fællesskabet ved at være et flagskib for børne- og unge-tv, underholdning og drama for den brede befolkning.

Flere almindelige mennesker skal have taletid

Line Barfod understreger, at mangfoldighed i mediebilledet er vigtigt for hende.

- DR har en ekstra vigtig rolle i at give stemme til alle dem, der ellers ikke er repræsenteret i mediebilledet. Det skal ikke kun være eksperter med lange akademisk uddannelser, som kommer til orde. Der findes mange mennesker med stor viden og erfaring, selvom de ikke har gået på universitetet, siger hun.

- Og så er det i mine øjne en af DR's vigtigste opgaver at give børn og unge redskaber og viden til at forstå det samfund og den verden, de er en aktiv del af. Men også at sikre, at børn og unge får god underholdning af høj kvalitet.

Fakta om DR's bestyrelse:

DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som vælges for en periode på fire år. Tre medlemmer, heriblandt formanden, bliver udpeget af kulturministeren, seks af Folketinget, og to af medarbejderne i DR.

Den nuværende bestyrelse går af 31. december 2014, hvorefter en ny bestyrelse tiltræder.

Den samlede bestyrelse forventes offentliggjort ultimo november.

Fredag, 31. oktober 2014 - 13:28