Giv kommunerne fuld frihed til at afkorte skoledagen

De lange skoledage, der var en grundpille i folkeskolereformen, er på retur. En rundspørge blandt landets kommuner viser ifølge Jyllandsposten, at mere end halvdelen af kommunerne har åbnet for at korte de lange skoledage ned, og yderligere 25 overvejer at gøre det samme. Det bliver stadig tydeligere, at indførelsen af de lange skoledage var en kæmpe fejltagelse, og Enhedslistens børne- og undervisningsordfører, Jakob Sølvhøj, opfordrer nu regeringen og partierne bag folkeskolereformen til at give kommunerne fuld frihed til droppe de lange skoledage. En frihed, der også må indebære, at staten tilfører kommunerne økonomi til at rette op på den underfinansierede reform.

Jakob Sølvhøj siger :

• - Det er glædeligt, at det store flertal af kommunerne har indset, at indførelsen af de lange skoledage var en kæmpe fejltagelse og nu åbner for en afkortning af skoledagen. Vi mangler bare, at partierne bag folkeskolereformen kommer til den samme erkendelse og giver kommunerne fuld frihed til at afkorte skoledagen.
  •
  • - Undervisningsministeren og forligspartierne har indtil videre afvist at give kommunerne mulighed for at træffe en generel beslutning om en afkortning af skoledagen. Det er på høje tid at ophæve denne begrænsning, så kommunerne kan rulle de lange skoledage helt tilbage og dermed imødekomme et stort ønske hos rigtig mange elever og forældre. Det vil også kunne begrænse mange forældres fravalg af folkeskolen til fordel for de private skoler.
  •
  • - En ændring af reformen må ledsages af en ekstra tilførsel af økonomi til kommunerne. Folkeskolereformen var voldsomt underfinansieret, og økonomien blev derfor fundet ved en massiv nedskæring af lærernes tid til forberedelse og en besparelse på 1,2 milliarder kroner på fritidsordninger og klubber. Skal friheden til at korte skoledagen ned være reel, må staten derfor tilføre kommunerne ekstra midler, så der både bliver økonomi til at sikre lærerne bedre tid til forberedelse og til at finansiere den nødvendige udvidelse af åbningstiden i fritidsordninger og klubber.
Torsdag, 11. august 2016 - 11:04