Forsøg med medicinsk cannabis er et lille skridt i den rigtige retning

Partierne bag satspuljen har indgået en aftale om forsøg med medicinsk cannabis. Det er lille skridt i den rigtige retning, mener Enhedslistens sundhedsordfører, Peder Hvelplund, som samtidig ærgrer sig over, at satspuljepartierne har udelukket en rækker patientgrupper, som fx epileptikere, for at være en del af ordningen:

• - Det er godt, at vi får åbnet op og slået hul igennem modstanden mod medicinsk cannabis og fået åbnet op for at lave en forsøgsordning. Det er vigtigt skridt. Desværre er der stadigvæk en række åbenlyse mangler i aftalen.
  •
  • - Der er ikke afsat midler til tilskud, og brugergruppen som får fordel af ordningen af alt for snæver. Aftalen er også for restriktiv i forhold til de produkter man tillader. Fx forhindrer man patienterne mulighed for at benytte cannabis-olie, som mange allerede i dag har stor gavn af. Det betyder at der fortsat vil være en store gruppe patienter, som vil være kriminaliseret. Det synes jeg er rigtig ærgerligt.
  •
  • - Det naturlige næste skridt er få udvidet brugergruppen, nedbragt brugerbetalingen, så medicinsk cannabis bliver en reel smertelindrende behandlingsform. Det vil vi arbejde for. Og så vil vi også forsøge at rejse debatten om en dansk produktion af cannabis til medicinsk behandling.
  •

Enhedslisten er ikke er med i aftalen, da den er indgået i Satspuljekredsen og finansieret gennem satspuljen. Satspuljen får sine midler gennem nedregulering af overførselsindkomsterne, hvilket betyder at det er mennesker på overførselsindkomst som reelt betaler for initativerne i satspuljen. Det er en asocial finansiering, hvilket er grunden til at Enhedslisten ikke er en del af satspuljen.

Onsdag, 9. november 2016 - 9:01