Enhedslisten vil styrke Folketinget

I et nyt stort demokratiudspil vil Enhedslisten styrke demokratiet med en lang række tiltag, som skal sikre større åbenhed, styrke Folketinget, og sikre større politisk deltagelse i folkestyret.

Der tales ofte om at beskytte vores demokrati mod udefrakommende farer, men vi glemmer, at demokratiet ikke er kommet af sig selv. Demokratiet er noget, som generationer før os har tilkæmpet sig – og det skal plejes og ikke tages for givet. Derfor kommer Enhedslisten nu med et stort udspil om øget demokrati i form af et styrket folketing og mere åbenhed.

Offentlighedsloven skal revideres. Der skal indføres obligatorisk lobby-register på Christiansborg. Folketinget skal udrustes med et økonomisk og juridisk sekretariat, som kan give Folketingets partier mulighed for at kunne få vurderinger og udregninger uafhængigt af regeringens embedsværk. Samtidig vil Enhedslisten have afskaffet det juridiske begreb ”nødløgn”, som gjorde det lovligt for embedsmændene i Bødskovs-sagen, at lyve overfor Folketinget. Og så skal reglerne strammes, så embedsmænd fremover heller ikke må medvirke til at give misvisende eller urigtige oplysninger. Hele udspillet er vedhæftet.

Enhedslistens gruppenæstformand, Pernille Skipper siger:

- De seneste år har Folketingets magt og kontrol med regeringen, forvaltningen og embedsværket været under pres. Der har været flere skandalesager, hvor regering, ministre eller embedsværk har direkte løjet, givet halve sandheder eller drejet fakta i den retning, der er bedst for regeringen – uanset om den har været rød eller blå. Vi oplever, hvordan magten lukker sig om sig selv gennem mindre åbenhed, og hvordan et politisk flertal er i stand til fuldstændig at ignorere en stor del af befolkningen, fx ved salget af DONG. Det må der gøres op med.

- Der er blevet vedtaget en ny offentlighedslov, der gør det sværere at se magthaverne efter i kortene, og samtidig peger flere konkrete skandalesager samt bøger som ”Mørkelygten” på eksistensen af en skadelig embedskultur, som lukker sig om sig selv og er mere optaget af at bedrive politik end saglig forvaltning. Der tales ofte om at beskytte vores demokrati mod udefrakommende farer, men vi glemmer, at demokratiet ikke er kommet af sig selv, men er noget, som generationer før os har tilkæmpet sig.

- Mere og mere lukkethed, en usund embedsmandskultur og skandalesager, der vidner om politisk bestillingsarbejde og fordrejede fakta, underminerer Folketingets kontrol med regeringen. Det vil vi gøre op med. Der er behov for at tage nogle store skridt i en bedre og mere demokratisk retning.

-Der er behov for at reparere mere end en lille sprække, når det er hele det demokratiske fundament, der vakler. Der skal virksomme og omfattende tiltag til, hvis en hel kultur skal ændre sig. Derfor vil Enhedslisten fx styrke åbenheden, sikre og udvide Folketingets magtmidler overfor regeringen og sørge for, at embedsværket i højere grad er forpligtet til at sige fra overfor ulovlige ordrer og misvisende anmodninger.

Baggrund
De seneste år har Folketingets magt og kontrol med regeringen, forvaltningen og embedsværket været under pres. Der har været flere skandalesager, hvor regering, ministre eller embedsværk har direkte løjet, givet halve sandheder eller fordrejet fakta i en for regeringen politisk opportun retning. Magten lukker sig om sig selv gennem mindre åbenhed, det politiske flertal er i stand til fuldstændig at ignorere en stor del af befolkningen, som vi fx så det ved salget af DONG.

Samtidig peger bøgerne Mørkelygten (af Jesper Tynell) og Ansvaret der forsvandt (af Pernille Boye Koch og Tim Knudsen) på en farlig embedskultur, som er mere optaget af at tækkes politiske hensyn end end  på saglig forvaltning. Mistanker om politisk bestillingsarbejde og fordrejede fakta skader demokratiet, fordi de underminerer Folketingets magt og mulighed for at kontrollere, at forvaltningen overholder og udfører den lovgivning, som et flertal i Folketinget har bestemt.

Læs hele udspillet her:

BilagStørrelse