Enhedslisten vil hjælpe ekstremister ud af radikale miljøer

Der er behov for en national exitstrategi for politiske og religiøse ekstremister, mener Enhedslistens retsordfører Pernille Skipper.

Enhedslisten vil nu have justitsminister Morten Bødskov (S) til at udforme en national exitstrategi:

"Voldelig ekstremisme, hvad end det er politiske eller religiøst, er et samfundsproblem. Derfor mener vi, at der behov for en overordnet national indsats", siger retsordfører og medlem af Folketingets retsudvalg Pernille Skipper.

"I København har man gode erfaringer med exitstrategier i forbindelse med bandekonflikten, og den model mener vi derfor, at man i store træk med fordel kunne kopiere", siger Pernille Skipper.

Voldelig ekstremisme skal bekæmpes med åbenhed og demokrati

Pernille skipper peger på, at bekæmpelsen af voldelig ekstremisme bør foregår på tre planer:

"For det første skal vi forebygge ved at undervise i demokrati, forske i fremmedhad og ekstremisme og undersøge, hvordan det opstår. Dernæst er der den politimæssige indsats, der gerne skulle identificere personerne i de ekstremistiske miljøer. Og endelig skal vi sikre, at de er mulige at komme ud af", siger Pernille Skipper.

Torsdag, 17. november 2011 - 10:31