Enhedslisten vil have et mere åbent PET

På baggrund af sagen omkring Henrik Sass Larsen kræver Enhedslisten større åbenhed omkring PET.

"Hele sagen og den store forvirring omkring Henrik Sass Larsen understreger behovet for større åbenhed omkring PET – uanset om han er blevet overvåget eller ej", udtaler Enhedslistens retsordfører Pernille Skipper.

"Som befolkning har vi brug for at få indsigt i, hvad der ligges til grund for beslutninger om overvågninger og aflytninger. Vi har brug for at vide, hvor ofte det sker. Og vi har brug for at kende grundlaget sikkerhedsgodkendelser" siger Pernille Skipper.

"Det er jo ikke kun politikere, der bliver sikkerhedsgodkendt. Også f.eks. Lufthavns- og it-medarbejdere og ansatte i diplomatiet skal sikkerhedsgodkendes for at få og beholde deres job. De har også ret til at kende grundlaget."

Krav om mere kontrol med PET

"Vi har en af verdens mest lukkede efterretningstjenester, og en større åbenhed står ikke i modsætning til, at de laver deres arbejde ordentligt – tværtimod. Forudsætningen for en effektiv efterretningstjeneste i et demokrati er også, at tjenesten har befolkningens tillid, og at det er muligt for de folkevalgte at kontrollere efterretningstjenestens arbejde" siger Pernille Skipper.

"I øjeblikket kontrollerer Folketingets Kontroludvalg kun de ting, som PET selv lægger frem. Det har intet med reel kontrol at gøre", siger Pernille Skipper.

Fredag, 11. november 2011 - 15:00