Enhedslisten vil aktivere det sociale flertal

Enhedslisten vil i den kommende tid sætte benhårdt ind på at afprøve det alternative sociale flertal som findes i folketinget efter sommerens valg. Både når det gælder velfærd, dagpenge og kampen mod social dumping, vil Enhedslisten forsøge at aktivere et flertal sammen Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, der kan sikre en mere solidarisk politik.

Såvel Socialdemokraterne som Dansk Folkeparti gik til valg på et løfte om vækst i velfærd, om et trygt dagpengesystem og om en stærk indsats mod social dumping. Sammen med Enhedslisten og eventuelt SF og Alternativet findes der dermed et solidt flertal, hvis partierne holder fast i deres løfter.

Enhedslisten ser det som en hovedopgave, at få aktiveret dette flertal uden om den smalle Venstre-regering. Sådan lyder det fra politisk ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen, på partiets sommergruppemøde:

- Et flertal af danskerne stemte på partier, som under folketingsvalget meldte ud, at de ønsker flere penge til velfærd gennem vækst i det offentlige forbrug.  Og det klare signal fra vælgerne skal selvfølgelig efterkommes.

- Det samme gælder spørgsmålene om dagpenge og social dumping. Her gav såvel socialdemokraterne som Dansk Folkeparti udtryk for, at de vil arbejde for et trygt dagpengesystem og en hård indsats mod social dumping. Hvis de holder fast i det løfte, så har vi et flertal, der kan sikre det.

- Derfor vil vi i den  kommende tid appellere til partierne bag dette mulige sociale flertal, og konkret afprøve om det kan aktiveres. Oplagte begivenheder for at teste de alternative flertal er de kommende finanslovsforhandlinger og forhandlingerne om et nyt dagpengesystem.

- Samtidig har vi dog set, at både Socialdemokraterne og DF over sommeren har accepteret at stemme for nedskæringer på den kommunale velfærd, hvilket givet vil ramme både børn og ældre de kommende år. Når Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne går sammen med Venstre om at forringe vilkårene for befolkningen, er Enhedslisten det største oppositionsparti, og den rolle vil vi gøre alt for at udfylde.

- Det skal stå klart, at der er et alternativ til Venstres kurs, som kan skabe mere tryghed i velfærden og på arbejdsmarkedet. At der er et flertal, som Socialdemokraterne og DF kan bruge, hvis de ellers mener, hvad de gik til valg på.

Onsdag, 19. august 2015 - 15:53