Enhedslisten samler den europæiske venstrefløj i København

I weekenden mødes hele den europæiske venstrefløj til topmøde i København. Enhedslisten og det svenske Vänsterparti er værter. Hovedformålet er at udvikle solidariske alternativer til EU’s højreorienterede økonomiske politik, der har betydet langt større utryghed for europæiske borgere. Samtidig vil diskussionen handle om, hvordan de alternativer kan agere modvægt til den stigende opbakning til den ekstreme højrefløjs had og nationalisme både i Europa og med Trump i USA. På konferencen deltager der partier og bevægelser fra 22 lande, som samlet repræsenterer mere end 20 millioner europæiske vælgere. Bag konferencen står det euro-kritiske Plan B-netværk.

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, fortæller om topmødet:

- Helt almindelige mennesker oplever en enorm utryghed, men samtidig en elite og et magtapparat, som ikke leverer løsninger. Det fører selvfølgelig til reaktioner som Brexit, hvor en befolkning forståeligt nok nægter fortsat at lade EU diktere og forhindre indsats mod løndumping. Men det kan også føre til opbakning til den ekstreme højrefløj som Trump i USA og Marine Le Pen i Frankrig. Det er bagtæppet for vores konference i weekenden.

- Det er venstrefløjens opgave at levere solidariske svar på en forfejlet og elitær politik, så den ekstreme højrefløj ikke slipper godt afsted med at bruge utryghed og arbejdsløshed til at sprede had, racisme og splittelse.

- Det er åbenlyst for enhver, at hele det politiske landskab i Europa er i opbrud. Vælgerne vender ryggen til de gamle politiske systemer og den gamle magtelite, som har svigtet den brede befolkning. Vi har som europæisk venstrefløj en forpligtelse til at vise en anden, progressiv og social og klimamæssig bæredygtig vej for Europa. Nu mødes vi kollegaer fra hele den europæiske venstrefløj for at udvikle de konkrete alternativer.

FAKTA om Plan B
Plan B-netværket blev stiftet efter de græske fejlslagne erfaringer med at trodse EU, uden at have et alternativ til EU og euroen. Formålet med netværket er netop at udvikle en plan B og samle den europæiske venstrefløj om at formulere en plan for et brud med euroen og den EU-dikterede nedskæringspolitik. De to første konferencer i initiativet blev afholdt af det franske venstrefløjsparti Parti De Gauche i Paris i januar og af Podemos i Spanien i februar i år. Til konferencen i København deltager partier og bevægelser fra mere end 22 lande, som samlet repræsenterer mere end 20 millioner europæiske vælgere.

Mere om Plan B-topmødet her:

Fredag, 18. november 2016 - 10:20