EL lancerer national hjemløsestrategi for udenlandske hjemløse

Det er langt fra den første vinter, hvor de udenlandske hjemløse har fyldt i medierne, og nu vil Enhedslisten af med nød- og hovsa-løsningerne. Sådan lyder meldingen fra Enhedslistens socialordfører Pernille Skipper og Københanvs Socialborgmester Mikkel Warming.

Enhedslisten foreslår at der udvikles en national hjemløsestrategi for udenlandske hjemløse. Strategien skal afdække de mange årsager til det stigende antal udenlandske hjemløse, der lever på gaden i Danmark og tage hånd om problemerne – både gennem forebyggelse og ved at sikre tilstrækkelig akut hjælp.

Enhedslistens socialordfører, Pernille Skipper, udtaler:

De dårlige forhold for de udenlandske hjemløse er et vedvarende problem, som vi ikke kan blive ved med at løse med ekstra tæpper og nødherberger. Der er jo ingen af os, der bliver overrasket over, at frosten kommer, og derfor foreslår vi, at man udarbejder en national hjemløsestrategi for de udenlandske hjemløse – ligesom der er for de danske hjemløse. Ellers har vi problemerne igen næste år.

Socialborgmester i København, Mikkel Warming, supplerer:

Det er uklart, hvor mange udenlandske hjemløse, vi egentlig har i København lige nu, men vi estimerer, at der er omkring 150-200. Kommunen må ikke hjælpe udenlandske hjemløse, og derfor er jeg meget taknemmelig overfor de frivillige sociale private organisationer der løfter en meget stor opgave i de kolde måneder. Når det er sagt, så skal jeg understrege, at stigningen i antallet af udenlandske arbejdssøgende og udenlandske hjemløse er et problem, som hverken de private organisationer eller Københavns Kommune ikke kan løse alene.

Enhedslisten vil derfor nu tage initiativ til drøftelser med relevante organisationer, som arbejder med udenlandske hjemløse, og foreslå socialministeren, at der inden næste vinter udarbejdes en national strategi for udenlandske hjemløse. Strategien kan både indeholde et rådgivningscenter for migranter, som kommer til Danmark for at søge arbejde. Samt oprettelse af "transitrum", som kan hjælpe udenlandske hjemløse og socialt udsatte med akuthjælp og hjælp til at rejse hjem til oprindelseslandet. Transitrummene skal kunne tilbyde overnatning, mad, bad og varme.

Mandag, 6. februar 2012 - 16:42