Dansk Folkeparti og Socialdemokrater skal blokere Løkkes minusvækst

Den nye KL-aftale betyder en reel minusvækst for kommunernes økonomi. Regeringen stjæler årligt 2,4 milliarder fra kommunerne i 2016-2019. Det er direkte løftbrud fra Venstres side, siger Enhedslistens fungerende kommunalordfører, Finn Sørensen, som forventer at Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne vil stemme nej til aftalen.

-       Venstre gik til valg på nulvækst. Men denne aftale går jo meget længere end det. Løkke har sat en pistol for panden på kommunerne, og har nu gennemtvunget minusvækst i kommunerne. Det er rent løftebrud fra regeringens side, og det vil gå hårdt ud over velfærden ude i kommunerne, at der i årene 2016-2019 skal spares sammenlagt tæt på 10 mia. kroner. Der vil forsvinde mange tusinde stillinger i ældrepleje, folkeskole og børnepasning.

-       Venstre løber også fra den aftale de indgik om ”ældremilliarden” i finansloven for 2014. Ældremilliarden bliver reelt sløjfet, og lagt ind i bloktilskuddet. Men når den samlede ramme er mindre, betyder det at ældremilliarden forsvinder ud i den blå luft, og bliver brugt til at stoppe huller andre steder i den pressede økonomi i kommunerne.

-       Aftalen ligger milevidt fra det som Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne har lovet før valget, hvor de begge gik imod både nulvækst og minusvækst. Vi forventer derfor at de to partier, sammen med Enhedslisten, vil sætte en stopper for Lars Løkkes planer, når finansudvalget, sikkert om ganske kort tid, skal tage stilling de økonomiske rammer i aftalen. Vi forventer især at Dansk Folkeparti står fast på krav om at ældremilliarden skal være en ”ægte” ældremilliard.

Fredag, 3. juli 2015 - 14:32