Danmark må støtte Amnesty Internationals krav til Kina

- På trods af fortsat massiv undertrykkelse af menneskerettighederne i Kina og på trods af Amnesty Internationals gentagne påvisninger af, at denne undertrykkelse er blevet øget i forbindelse med forberedelserne af OL, står det nu klart, at Danmarks regering i lighed med de fleste andre landes magthavere officielt deltager i OL. Det står desværre næppe til at ændre. Til gengæld må vi kræve af vores repræsentanter, at de støtter de fem krav, som Amnesty en måned før OL stillede til den kinesiske præsident, udtaler Per Clausen, fungerende gruppeformand for Enhedslisten.

- Jeg har i dag stillet spørgsmål til Udenrigsministeren om hans holdning til disse krav og samtidig rettet en henvendelse til folketingets partier og bedt dem aktivt støtte disse krav samt et krav om, at Danmark ved Ol skal aflevere en officiel protest, hvis Kina ikke følger opfordringerne fra Amnesty, slutter Per Clausen.

Per Clausens spørgsmål til udenrigsministeren:

Vil Danmark stille krav til Kina om, at de skal frigive alle samvittighedsfanger inden OL, som ønsket af Amnesty Internationals generalsekretær i brev til Kinas præsident?.

Vil Danmark stille krav til Kina om, at politiet skal afholde sig fra at benytte vilkårlige fængslinger som led i "oprydningen" før OL, som ønsket af Amnesty Internationals generalsekretær i brev til Kinas præsident?.

Vil Danmark kræve af Kina, at de offentliggør en national statistik for dødsstraf og indfør et stop for dødsstraf inden afholdelsen af OL, som ønsket af Amnesty Internationals generalsekretær i brev til Kinas præsident, som krævet af Amnesty Internationals generalsekretær i brev til Kinas præsident?.

Vil Danmark kræve af Kina, at de giver fuld pressefrihed for både kinesiske og internationale journalister i hele Kina inden afholdelsen af OL, som ønsket af Amnesty Internationals generalsekretær i brev til Kinas præsident?.

Vil Danmark kræve af Kina, at de skal redegør for alle dræbte og tilbageholdte under urolighederne i Tibet i marts - herunder særligt de 116 personer, som officielt er fængslet inden afholdelsen af OL, som ønsket af Amnesty Internationals generalsekretær i brev til Kinas præsident?.

Vil Danmarks officielle repræsentanter ved OL i Kina overrække en protest til de kinesiske myndigheder, hvis Amnesty Internationals generalsekretærs fem ønsker til den kinesiske regering ikke bliver opfyldt før afholdelsen af OL?

Per Clausens brev til de politiske partiers formænd og gruppeformænd:

Kære Venner

Vi har ikke været enige om, hvorvidt det var fornuftigt, at det officielle Danmark deltog i OL. Til gengæld har vi alle været enige om, at det var vigtigt, at også OL blev benyttet til agt slås for menneskerettigheder og demokrati i Kina. Derfor vil jeg opfordre jer til, at bakke op bag amnesty Internationals fem ønsker, som er sendt til den kinesiske præsident:

1) Frigiv alle samvittighedsfanger.

2) Afhold politiet fra at benytte vilkårlige fængslinger som led i "oprydningen" før OL.

3) Offentliggør en national statistik for dødsstraf og indfør et stop for dødsstraf.

4) Giv fuld pressefrihed for både kinesiske og internationale journalister i hele Kina.

5) Redegør for alle dræbte og tilbageholdte under urolighederne i Tibet i marts - herunder særligt de 116 personer, som officielt er fængslet.

Herudover håber jeg I vil støtte Enhedslistens forslag om, at den danske regering ved OL overrækker en officiel protest til Kinas regering, hvis disse ønsker ikke bliver opfyldt.

Torsdag, 10. juli 2008 - 15:06

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg