Eksklusion af Jørn Henner

Hovedbestyrelsen (HB) vedtog på sit møde den 25. juni enstemmigt at ekskludere Jørn Henner fra Fredericia. Dette skete, efter at Jørn Henner havde haft mulighed for at forsvare sig mod de anklager, der blev rettet mod ham, både skriftligt og mundtligt på selve HB-mødet.

Begrundelsen for eksklusionen var personlige angreb på Enhedslistens byrådskandidat og spidskandidat i Fredericia i offentligheden. Blandt andet indeholdende beskyldninger om at hun havde brugt sager om sexisme som et led i selvpromovering. Hertil kom flere års stærk intern uro i Fredericia afdelingen, hvor personangreb har været dagens uorden. Forretningsudvalget (FU) og skiftende HB-medlemmer har aktivt arbejdet på at løse konflikterne eller hvert fald lægge en dæmper på disse. Helt uden held.

FU tilbød Jørn Henner, at droppe eksklusionssagen, hvis han ville ophøre med sin offentlige kritik byrådsmedlemmet, og hvis han ville skifte til en anden afdeling eller blive organiseret direkte under landskontoret. Dette tilbud blev gentaget på HB-mødet. Dette tilbud afviste han og på den baggrund indstillede et enigt FU ham til eksklusion og denne indstilling blev vedtaget enstemmigt af HB.

Tirsdag, 4. juli 2017 - 13:58