Grotesk at støtte skattelettelser i de rigeste kommuner frem for velfærd

Det er grotesk, at regeringen vil give tilskud til skattelettelser i de mest velbeslåede kommuner frem for at sikre velfærden generelt i kommunerne mener Jesper Kiel, Enhedslistens medlem af KLs bestyrelse. Han stemte ikke for aftalen og kritiserer regeringens prioritering:

Pressemeddelelse 1. juni 2017

Jesper Kiel, Enhedslistens medlem af KLs bestyrelse og byrådsmedlem i Svendborg siger:

- Man har valgt at give 338 mio. kr i tilskud til nogle få velbeslåede kommuner, mens alle kommuner samlet set kun får 300 mio. kr. ekstra til velfærden, selvom de samlede udgifter vil stige med 1,3 mia. kr. Det er da en grotesk prioritering.

Enhedslisten fremhæver at der er meget stor forskel på likviditeten pr. indbygger i kommunerne. Likviditeten svinger fra 2000 kr til 18.000 kr. pr indbygger. Enhedslisten mener det er åbenlyst, at tilskuddet til skattenedsættelse vil gå til kommunerne med størst likviditet. Enhedslisten vigtigste kritik er dog at pengene til velfærden ikke rækker:

Jesper Kiel slutter:

- Aftalen sikrer ikke penge til de stigende udgifter i kommunerne. Derfor vil kommunerne skulle skære i den service, vi tilbyder borgerne. I en normal størrelse kommune som min egen  vil det ramme børn og de ældre, hvor der skal findes besparelser på op mod 10 mio. kr. Der er helt urimeligt i en situation, hvor regeringen mener der er plads til skattelettelser.

Se også: EL: Kommunerne fastholdes i minusvækst

Torsdag, 1. juni 2017 - 18:05