EL: Kommunerne fastholdes i minusvækst

Enhedslistens medlem af KLs bestyrelse kan ikke støtte den aftale om kommunernes økonomi, som KL i dag indgår med regeringen, fordi den den vil føre til fortsat forringelse af servicen overfor borgerne i kommunerne. Børn og ældre vil blive ramt af en fortsat minusvækst mener Enhedslisten.

Pressemeddelelse 1. juni  2017

Jesper Kiel, Enhedslistens medlem af KLs bestyrelse og byrådsmedlem i Svendborg siger:

- Aftalen sikrer ikke penge til de stigende udgifter i kommunerne. Derfor vil kommunerne skulle skære i den service, vi tilbyder borgerne. I en normal størrelse kommune som min egen  vil det ramme børn og de ældre, hvor der skal findes besparelser på op mod 10 mio. kr. Der er helt urimeligt i en situation, hvor regeringen mener der er plads til skattelettelser.

I 2018 vil kommuner have ekstra udgifter på 1,3 mia. kr. på grund af befolkningsudviklingen. Aftalen giver samlet set kun 0,3 mia. kr. mere til kommunal service i 2018 end i 2017. Derfor skal kommunerne ud og finde besparelser på for 1. mia. kr.

- kl.dk: Demografisk udvikling koster kommuner 1,3 milliarder i 2018

Enhedslisten mener, at kommunernes økonomi skal følge med befolkningsudviklingen, hvor der bla bliver flere ældre, men samtidigt er der behov for at de seneste års udhuling af den kommunale velfærd genoprettes.

Jesper Kiel, fortsætter:

- Siden 2010 har kommunerne mistet 3,8 mia. kr til kommunal velfærd og er ikke kompenseret for befolkningsudviklingen. Denne udhuling af velfærd skal ikke bare stoppes men også genoprettes. Derfor er dette års aftale helt utilfredsstillende med den gunstige økonomiske situation landet befinder sig i.

Der er også behov for at gøre op med sanktionsregimet mener Enhedslisten. Kommunerne kan fortsat miste op til 3 mia. kr, hvis man ikke overholder de vedtagne budgetter.

- I 2017 brugte kommunerne 2,9 mia. kr mindre end man måtte. Det skyldes truslen om sanktioner. Kommunerne lægger næsten automatisk en ekstra margin ind, når sanktionerne skaber usikkerhed. Hvis regeringen sænkede sanktionerne, så ville kommunerne nærme sig at udnytte hele rammen. Nu kan vi igen se frem til, at kommunerne holder igen og  skaber mindre velfærd end aftalen åbner op for. Det rokker aftalen desværre ikke ved.

Sådan så udviklingen i servicerammen ud inden aftalen. Her kan man se en udhulong på 3,8 mia. kr fra 2010 til 2017.

Grafik: Enhedslisten

Torsdag, 1. juni 2017 - 12:50

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg