KL skal sikre stop for kommuner og pensionskassers investeringer i de besatte palæstinensiske områder

Pressemeddelse 14. marts 2017

Enhedslistens medlem af KLs bestyrelse, Jesper Kiel, vil have at Kommunernes Landsforeningen sætter sig i spidsen for at kommuner og pensionskasser ikke investerer i firmaer i de besatte palæstinensiske områder.  KL har udpegede repræsentanter i Sampension, Pension Danmark, PenSam som ifølge en rapport fra Danwatch har investeringer i selskaber, som opererer på i de besatte områder. Derfor mener han KL har et ansvar situationen.

Jesper Kiel siger:

- De israelske bosættelser på Vestbredden er ulovlige og undergraver muligheden for en fredelig og retfærdig løsning på konflikten. Derfor må og skal kommunerne og pensionskasserne sikre, at de ikke understøtter den ulovlige besættelse med investeringer og derfor har jeg sat sagen på KLs dagsordenen 15. marts

Danwatch har i en rapport opgjort at de tre største kommuner og en række pensionskasser har investeringer i virksomheder med aktiviteter i de besatte palæstinensiske områder. Investeringerne er med til at undergrave to-statsløsningen og på kant med FN’s retningslinjer og eksportråd fra den danske regering.

Jesper Kiel siger:

- Danwatch har kun screenet tre kommuner i deres undersøgelse og derfor kan omfanget af kommunale investeringer i de besatte palæstinensiske områder sagtens være større. Derfor er der behov for, at KL understøtter at kommuner og  pensionskasser, hvor KL har repræsentanter, fører en investeringspolitik, som lever op til FN’s retningslinjer og eksportråd fra den danske regering.

Derfor foreslår Enhedslisten følgende:

- KL udarbejder en vejledning til kommunerne om, hvordan de kan undgå at investere i virksomheder med aktiviteter i de besatte palæstinensiske områder

- KL går i dialog med de af KL udpegede repræsentanter i Sampension, Pension Danmark, PenSam om, hvordan det sikres at pensionskasserne stopper med at investere i selskaber med aktiviteter i de besatte palæstinensiske områder,

Se rapport fra Danwatch: Forretning på forbudt land

Tirsdag, 14. marts 2017 - 20:03

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg