Folketingsmedlemmer kræver fængslede kollegaer i Tyrkiet løsladt

Alternativet, SF og Enhedslisten er gået sammen med mere end 350 parlamentarikere fra hele Europa i en kampagne til støtte for løsladelsen af de 12 parlamentarikere fra det tyrkisk-kurdiske parti HDP, der sidder fængslet. I sidste uge blev yderligere to parlamentsmedlemmer fængslet, mens flere hundrede medlemmer blev arresteret og i weekenden blev 20 af partiets kontorer angrebet. Alternativet, SF og Enhedslisten tager skarpt afstand fra den systematisk forfølgelse af den demokratiske opposition, og kræver de folkevalgte politikeres øjeblikkelige løsladelse.

Alternativets udenrigsordfører, Rasmus Nordqvist, siger:

- Vi kan ikke være stiltiende vidne til, at vores parlamentariske kollegaer i Tyrkiet fængsles for at kæmpe for styrkede menneskerettigheder og bedre demokrati. Erdogan benytter enhver lejlighed til at stramme grebet om magten og rydde politiske modstandere af vejen. Jeg frygter, at vi på få år vil se et langt mere diktatorisk Tyrkiet, hvis vi blot ser passivt til.

SF's udenrigsordfører, Holger K. Nielsen, siger:

- Fængslingen af demokratisk valgte parlamentarikere er udtryk for, at Erdogan er i færd med at udvikle Tyrkiet til et diktatur. Det tager vi afstand fra. Terrorhandlingen i Istanbul var forfærdelig, men HDP har utvetydigt taget afstand  og den kan under ingen omstændigheder bruges som begrundelse for et generelt angreb på de demokratiske rettigheder.

Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper, siger:

- Det er fuldstændig uhørt, at Erdogan fængsler demokratisk valgte parlamentarikere, blot fordi de har appelleret til fred og respekt for menneskerettigheder. HDP var nogle af de første til at tage afstand fra bombningerne, og fængslingerne svarer til, at danske politikere blev fængslet for at kritisere regeringen.

Baggrund

Forfølgelserne af oppositionen i Tyrkiet er taget voldsomt til i ly af undtagelsestilstanden efter kupforsøget. 12 parlamentsmedlemmer, herunder forkvinden og formanden, fra det tyrkisk-kurdiske parti HDP er fængslet. HDP er det tredjestørste parti i Tyrkiet, og ved sidste valg fik de omtrent 6 mio. stemmer. HDP har taget skarp afstand fra bombningerne i Istanbul, samt bombninger i Kayseri i lørdags. Der er tale om en systematisk politisk forfølgelse, hvor oppositionsmedlemmer anklages for fornærmelser af præsidenten og terrorpropaganda udelukkende på baggrund af offentlige ytringer. Medlemmerne af HDP har kritiseret menneskerettighedsbrud i landet og talt for fredsforhandlinger.

Læs mere om situationen i Tyrkiet: Tyrkiet: Et kup efter kuppet, Rød+Grøn, November 2016 og Heksejagten i Tyrkiet, AMNESTY #4 2016

Læs mere om kampagnen Enhedslistens folketingsgruppe støtter HDP i Tyrkiet

Onsdag, 21. december 2016 - 14:14