Sindicalista colombiano debe ser liberado ya

58 concejales daneses del partido político Alianza Rojo-y-Verde han firmado una declaración de apoyo al líder sindical colombiano Huber Ballesteros. Ballesteros ha sido encarcelado durante tres años sin juicio, pero este lunes, 19 de diciembre del 2016, por fin se puede presentar ante un juez en Bogotá. Los políticos daneses esperan su pronta liberación. Huber Ballesteros es uno de los sindicalistas más conocidos de Colombia, miembro del Comité Ejecutivo de la CUT colombiana y Vicepresidente del sindicato de trabajadores agrícolas. Ballesteros dirigió un movimiento de huelga a nivel nacional cuando fue encarcelado en 2013. Además Ballesteros es una figura clave en el movimiento de oposición Marcha Patriótica.

Previamente los políticos daneses Lasse Olsen (Aalborg), Luis Monteiro (Rudersdal) y Morten Riis (Bornholm) han tratado de conseguir acceso a Huber Ballesteros en la cárcel, junto con una delegación de la Alianza Rojo-y-Verde, pero sus intentos fueron rechazados por las autoridades colombianas. Ahora el proceso de paz da esperanza de que la presión internacional pueda conducir a más liberaciones de presos políticos.

Fængslet colombiansk fagforeningsmand skal på fri fod

58 kommunalbestyrelsesmedlemmer fra Enhedslisten har skrevet under på en støtteerklæring til den fængslede colombianske fagforeningsleder Huber Ballesteros. Han har siddet fængslet i 3 år uden dom, men mandag den 19. december 2016 skal han endelig for en dommer i Colombias hovedstad Bogota. De danske lokalpolitikere håber på en løsladelse. Huber Ballesteros er en af Colombias mest kendte fagforeningsfolk, han er medlem af det colombianske LO’s hovedbestyrelse og næstformand for landarbejdernes forbund. Han stod i spidsen for en landsdækkende strejkebevægelse, da han blev fængslet i 2013. Han er desuden en nøglefigur i oppositionsbevægelsen Marcha Patriotica.

De danske lokalpolitikere Lasse Olsen (Aalborg), Luis Monteiro (Rudersdal) og Morten Riis (Bornholm) har tidligere sammen med en delegation fra Enhedslisten forgæves forsøgt at få adgang til at besøge Huber Ballesteros i fængslet. Det blev afslået af de colombianske myndigheder. Men den spirende fredsproces giver nu håb om at internationalt pres kan føre til flere frigivelser af politiske fanger.

Firmantes / underskrivere:

Niels Rolskov, Køge