Enhedslisten giver Lars Løkke mandat til at forhandle Europol-aftale

Statsminister Lars Løkke Rasmussen kan i næste uge tage til Bruxelles for at forhandle en fortsat dansk tilknytning til Europol med mandat fra Enhedslisten. Det har Enhedslistens folketingsgruppe nu besluttet.

Enhedslistens EU-ordfører, Søren Søndergaard, siger:

- Det er en god aftale, som tegner sig i horisonten, og vi giver statsministeren mandat til den videre forhandling. For os har det været afgørende, at en aftale både respekterede undtagelsen fra EU’s overstatslige retspolitik og samtidig sikrede fortsat dansk deltage i det europæiske politisamarbejde mod grænseoverskridende kriminalitet på et mellemstatsligt niveau. Det gør den skitserede aftale.

- Op til folkeafstemningen den 3. december sidste år var Enhedslisten en af de drivende kræfter i nej-kampagnen. Ligesom befolkningens flertal ønsker vi ikke, at retspolitikken i Danmark skal kunne bestemmes i Bruxelles. Netop derfor føler vi et særligt ansvar for at bidrage til en løsning, hvor et nødvendigt europæisk samarbejde mod grænseoverskridende kriminalitet kan fortsætte på et mellemstatsligt niveau. Det sikrer den skitserede aftale, som giver dansk politi fuld adgang til de forskellige databaser og samarbejdsfora i Europol.

- Vi har selvfølgelig forståelse for, at der er partier, som er skuffede og sure over, at befolkningen afviste deres ønske om en overstatslig retspolitik i EU og i stedet stemte nej til at fjerne retsforbeholdet. Men vi advarer mod at lade denne skuffelse gå ud over dansk deltagelse i et praktisk samarbejde mod grænseoverskridende kriminalitet. Derfor opfordrer vi disse partiet til at respektere befolkningens nej og bakke op om den skitserede aftale.

Lørdag, 10. december 2016 - 8:45

Nyheder fra kommuner, regioner og udvalg