30 timers arbejdsuge kan lade sig gøre

Enhedslisten fremlægger i dag en model for, hvordan 30 timers arbejdsuge konkret kan indføres i Danmark.

Modellen er en del af et større oplæg, der skal sætte gang i en debat om, hvordan vi kan rykke samfundet i retning af en 30 timers arbejdsuge. Og den debat er vigtig lige nu, ifølge Enhedslistens politiske ordfører, Pernille Skipper:

”Mange oplever, at de har et mere og mere krævende arbejdsliv, og at de har svært ved at få jobbet til at hænge sammen med familielivet. Samtidig står tusinder og mangler et arbejde. Det er et kæmpe paradoks, og det en udfordring, vi bliver nødt til at løse i fællesskab. 30 timers arbejdsuge vil give mere tid til familie, venner og fritidsinteresser, samtidig med at flere vil kunne komme ind på arbejdsmarkedet,” siger hun.

I Enhedslistens model kan sænkelsen af arbejdstiden til 30 timer ske inden for makismalt 21 år. Men partiet lægger op til, at det kan lade sig gøre hurtigere, hvis lønmodtagerne tilkæmper sig en større andel af virksomhedernes overskud, end de har idag. For Pernille Skipper er det vigtigt, at en sænkelse af arbejdstiden skal ske uden nedgang i reallønnen.  Hun understreger samtidig, at arbejdstid er en sag mellem arbejdsmarkedets parter:

”Det er helt centralt for os, at arbejdstid er noget, der skal aftales gennem overenskomsterne og ikke i Folketinget. Vores model er en begyndelse. Vi viser, at det kan lade sig gøre. Og så håber vi, at befolkningen vil være med til at tage debatten om, hvordan vi kommer derhen,” siger hun.

Kortere arbejdstid er dog sjældent et populært forslag blandt arbejdsgivere, borgerlige meningsdannere og tænketanke, ifølge Pernille Skipper. Men hun opfordrer dem til at lytte og deltage konstruktivt i debatten i stedet for at hæve paraderne:

”Økonomer har talt om dommedag og statsbankerot, hver gang nogen har foreslået at sænke arbejdstiden de sidste 100 år. I samme periode er arbejdsugen blevet 23 timer kortere, og velstanden er steget. Vi håber, at flere også vil skele til de spændende forsøg med 30 timers arbejdsuge, der allerede finder steder på en række virksomheder. Nu lægger vi vores model åbent frem, så alle kan diskutere den,” slutter hun.

Læs mere: https://enhedslisten.dk/30timer

Fredag, 9. december 2016 - 11:03