Pernille Skipper nægtet adgang til tyrkisk fængsel

Pernille Skipper er blevet nægtet adgang til at besøge fængslede parlamentarikere i Tyrkiet. Pernille Skipper opholder sig netop nu uden for højsikkerhedsfængslet i Edirne nord for Istanbul, hvor hun har forsøgt at få adgang til at besøge HDP’s formand, parlamentarikeren Selahattin Demirtaş.

Pernille skipper udtaler:

• - Det er fuldstændig grotesk, at vi bliver nægtet adgang til at besøge de fængslede parlamentarikere. Vi har allerede for lang tid tilbage via de skandinaviske ambassade ansøgt de tyrkiske myndigheder om tilladelse til at besøge de fængslede. Nu står vi her og banker på fængslets porte for at kræve, at Tyrkiet straks skal give os adgang til at besøge vores fængslede kollegaer.
  •
  • - Jeg er meget bekymret for, hvordan mine parlamentskollegaer bliver behandlet bag fængslets mure. Flere sidder i isolation, og afskedigelsen af en lang række dommere og politifolk viser blot toppen af isbjerget af, hvordan retssystemet i Tyrkiet efter kuppet er udsat for et voldsomt politisk pres.
  •
  • - Udover Selahattin Demirtaş sidder 10 parlamentsmedlemmer fængslet, alle blot fordi de har brugt deres ytringsfrihed. Det svarer til, at Enhedslistens folketingsmedlemmer blev fængslet for at kritisere regeringen. Det er fuldstændig uhørt.

Torsdag, 8. december 2016 - 11:28