Pernille Skipper besøger fængslede parlamentarikere i Tyrkiet

Pernille Skipper tager onsdag til fredag til Tyrkiet for at besøge lederne af det pro-kurdiske venstrefløjsparti HDP, der sidder fængslet på baggrund af terroranklager. Sammen med en delegation af skandinaviske partiledere vil Pernille Skipper prøve at få adgang til de fængsler uden for Istanbul, hvor HDPs formand Selahattin Demirtaş og forkvinde Figen Yüksekdağ sidder fængslet.

Pernille Skipper udtaler:

- Situationen i Tyrkiet er eskaleret voldsomt. 11 parlamentarikere fra Enhedslistens søsterparti sidder nu i fængsel under terroranklager for at appellere til fred og respekt for menneskerettigheder. Den demokratiske opposition udsættes for voldsom repression og forfølgelse. Vi vil kræve, at de tyrkiske myndigheder giver os adgang til vores fængslede kollegaer, så vi kan danne os et indtryk af, hvordan de bliver behandlet og have mulighed for at følge deres sag.

- Jeg er dybt berørt af fængslingerne af de demokratisk valgte parlamentarikere fra HDP. Det svarer fuldstændig til, at vi selv i Enhedslisten blev fængslet for at kritisere regeringen. Det er fuldstændig uhørt, at præsident Erdogan sætter folk i fængsel blot for at bruge deres ytringsfrihed.

- Vi er fire partiledere fra fire norske lande, der via vores ambassader på det kraftigste har anmodet om at besøge vores kollegaer. På trods af manglende svar fra de tyrkiske myndigheder tager vi nu afsted og forsøger at få adgang.

- Udviklingen i Tyrkiet forværres dag for dag, og landet er på randen af borgerkrig. EU og den danske regering bør sætte hårdt mod hårdt og straks suspendere EU-forhandlingerne med Tyrkiet.

Baggrund

Forfølgelserne af oppositionen i Tyrkiet er taget voldsomt til i ly af undtagelsestilstanden efter kupforsøget. Tusinder af offentligt ansatte er blevet arresteret, suspenderet og fyret, herunder politifolk, dommere og lærere. Medier er blevet lukket og journalister anholdt, mens Twitter og Facebook har været forsøgt lukket i perioder.

10 parlamentsmedlemmer, herunder forkvinden og formanden, fra det venstreorienterede og pro-kurdiske parti HDP er blevet fængslet. HDP er det tredjestørste parti i Tyrkiet, og ved sidste valg fik de omtrent 6 mio. stemmer. Allerede i maj ophævede det tyrkiske parlament immuniteten for et stort antal af de demokratiske valgte parlamentsmedlemmer. HDP er særligt hårdt ramt. 55 af deres 59 parlamentsmedlemmer risikerer at blive retsforfulgt og fængslet.

Delegationen består af Jonas Sjöstedt, leder af Vänsterpartiet i Sverige, Li Andersson, leder af Vasemmistoliitto i Finland, Audun Lysbakken, leder af Sosialistisk Venstreparti i Norge, Pernille Skipper, politisk ordfører fra Enhedslisten samt Lotta Johnsson Fornarve, MF for Vänsterpartiet og medlem af Europarådets Parlamentariske Forsamling.

Læs mere om situationen i denne analyse fra Amnesty: https://amnesty.dk/nyhedsliste/2016/heksejagten-i-tyrkiet