Pernille Skipper er glad for udsigten til aftale med Europol

Danmark ser ud til at kunne få den mellemstatslige aftale om Europol, som en række ja-partier ellers havde afskrevet. Vigtigt, at vi får en aftale med Europol uden at afgive selvbestemmelse og med mulighed for at trække os ud igen, hvis retssikkerheden ikke er i orden, mener Enhedslistens ordfører, Pernille Skipper:

• - Noget tyder på en god dag for de vælgere, der ikke ønskede at afgive selvbestemmelse og gå på kompromis med retssikkerheden. Det er tilsyneladende ikke nødvendigt at afskaffe retsforbeholdet for at bevare Danmarks tilknytning til Europol, og det ser ud til, at det lykkes at få en aftale, der er væsentlig bedre end Norges, som er den aftale, vi hele tiden har peget på.
  •
  • - Selvfølgelig er det muligt at samarbejde internationalt, også om kriminalitetsbekæmpelse, uden at der skal afgives selvbestemmelse til et udemokratisk system. Nu står vi i en situation, hvor vi både har bevaret væsentlig indflydelse hos befolkningen på retsområdet, og hvor vi samtidig har mulighed for at deltage i de væsentligste aspekter af det europæiske politisamarbejde. Jeg er ikke i tvivl om, at nej’et den 3. december sidste år har stillet den danske befolkning bedst muligt.
  •
  • - Skræmmekampagnen om, at Danmark slet ikke ville kunne være med i politisamarbejdet, og at det nærmest ville vælte ind med kriminelle, hvis befolkningen stemte nej til at afgive mere selvbestemmelse, ja, den var ikke sand. Det her bør mane til eftertanke hos partierne bag den kampagne.

Tirsdag, 6. december 2016 - 14:50