Folketinget bør følge opfordring fra EU-parlamentet om pause for EU-optagelsesforhandlinger med Tyrkiet

Enhedslistens udenrigsordfører, Nikolaj Villumsen, glæder sig over at et stort flertal i EU-parlamentet i dag har opfordret til at EU-optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet sættes på pause, og håber at folketinget vil følge opfordringen.

Nikolaj Villumsen udtaler:

- Det er positivt at EU-parlamentet i dag endelig har draget en konsekvens af Erdogans undertrykkelse. Jeg håber flertallet i folketinget nu vil følge efter. Det giver ikke mening at forhandle om EU-medlemskab med et land, der fængsler den politiske opposition og kritiske journalister.

- Det er afgørende at vi støtter de demokratiske kræfter i Tyrkiet og sætter hårdt mod hårdt over for Erdogan. Det skal have en konsekvens at han har kortsluttet demokratiet og lige nu holder titusinder af parlamentarikere, borgmestre, journalister, dommere og faglige aktivister fængslet.

- Enhedslisten har tidligere foreslået at Danmark skulle arbejde for en suspendering af EU-optagelsesforhandlingerne med Tyrkiet indtil de demokratiske rettigheder i landet igen er sikret. Det har der endnu ikke være flertal for, men jeg håber at dagens klare beslutning i EU-parlamentet kan inspirere de folketingets partier til handling.

Nikolaj Villumsen kan kontaktes på 6162 5099.

Torsdag, 24. november 2016 - 11:26